Nemoj da se plašite da isečete ploču. Pogledajte kako je ovde kompletno srušen zid ispod sitnorebraste tavanice a ona oslonjena na privremene podupirače i tako nekoliko etaža na gore. Nakon toga se pristupilo šlicanju zidova i dodavanju novih stubova i novih greda. Ovo je ispojektovao kako bi nastavili ploču na dalje...
https://dodaj.rs/image/LKDqdd
https://dodaj.rs/image/LKDRK2
Preuredjenje kuće, spajanje soba - izbijanje zida
Puno vam hvala na odgovoru, sad znam šta da tražim od majstora u svim segmentima. Nije mi uopšte problem da pojačam armaturu, koliko god treba, ako će to da omogući da se smanji visina grede. Više mi znači da sve bude bezbedno i da bar malo kompenzujem visinu plafona. Potrudiću se da postavim slike radova, da i drugima bude korisno.
kada planirate ovo da radite?
Za dve do tri nedelje. U subotu dolaze majstori da pogledaju posao i da se dogovorimo šta treba da kupim od materijala. Oni bi da krenu sa radom što pre, ali sačekaću dok mi počne odmor, pa da radim sa njima. Do tada sakupljam informacije i savete, proučavam materijale i aditive...
Gore preko ploče šta je od opterećenje osim estriha, podne obloge i plafona. Da li ima nekih pregradnih zidova bilo zidanih bilo od GK ploča?
Nema ničeg, iznad je prostorija 3 x 5 metara bez ikakvih pregradnih zidova. Koristi se kao neka kombinovana soba, mala kuhinja, trpezarija/dnevna. Evo i slike poda te gornje sobe https://ibb.co/sqbCkHb.
Ova donja prostorija u jednom kraju ima garažna vrata (nema zid), što bi možda bio problem za onu poprečnu gredu (dužine 5 metara). Inače ta vrata ne planiramo da zatvorimo zidom, nego da produžimo sobu ispod terase koja je u nastavku.
Evo par slika tog dela:
https://ibb.co/0YScktB
https://ibb.co/4jrypQ6
https://ibb.co/XYqmHNT
Možda se na ovom preseku bolje vidi kakav je raspored:
https://ibb.co/fF92t81
Belom bojom je uokvirena prostorija sa problematičnim plafonom, crvenom bojom je obeležena terasa koja je u nastavku.
Izmedju prostorije i terase, na plafonu postoji betonska greda, koja viri iz plafona 8-9 cm i ravna je.
U bočnim zidovima te prostorije označene belom u trećinama raspona najpre prošlicajte zidove u širini od 20cm. Izbušite po četri rupe u temeljnom zidu ispod i ukucajte četri ankera B12. Dubina ankera je dovoljna oko 10-15fi prečnika ankera. Ako imate upotrebite neki anker fix. Na te ankere nastavite armaturni koš novog VS sa 4B12, uzengije fi6/20. Dimenzije VS minimm 20/20cm. Paraleleno sa tim izbušite i po dužini zida (onog tankog što čete morati da ojačate) B8/15 da bi napravili ankere za buduću armaturnu mrežu koju ćete da premalterišete.
VS armirajte sa po 4B12 ali one dve koje ce da budu ka prostoriji završite u nivou ekstradosa tavanice a one dve šipke koje su sa spoljne strane pustite duže oko 1m i povijte ih tako da imaju oblik ćiriličnog slova Г tj. da odu u gornju zonu poprečnih greda.
Poprečne grede napravite minimum 20/20cm i armirajte sa 4B12 u donjoj zoni i 2B12 u gornjoj + da u ćoškovima se pojave još po dve one iz VS. Uzengije usvojite fi6/20 a uz oslonce na 80-100cm progustite na fi6/10.
Dok ne izbetonirate VS i ne omalterišete zidove koji su tanki i koje ojačavate nemojte da šlicate postojeću tavanicu i da je napinjete na gore. Poprečne grede možete da uradite i parcijalno prvo jednupa drugu. Što bi bilo možda i bolje jer ako sve porušite odjedanput prekinućete kuću u tom trenuttku na dva dela. nije nikakav problem što ce u tom slučaju podužna greda da se izdovi iz delova. Podužnu gredu uradite takođe min 20/20cm armirajte sa +/- 2B12 uzengije fi6/20. Ako je prooblem oslanjanje podužne grede na nadbratnik garažnih vrata onda duplirajte pored nadvtatnika još jednu poprečnu gredu samo za nju ne morate da radite VS ispod kao njene oslonce.
Koristite beton plastičnije konzisitencije i sa većom količinom cementa. Poželjno postojeći beton preći nekim sredstvom za SN vezu.
Hvala na detaljnom objašnjenju, lepo ste objasnili šta treba da se uradi. Neke stvari se verovatno podrazumevaju, ali da proverim da li sam shvatio kako treba:
Armatura u VS treba da izgleda (ugrubo) ovako: https://ibb.co/61D7Yq2 ?
Da li treba da oštemam postojeći HS do armature, ili da hiltijem izbušim rupe kroz koje će proći nova armatura? Ovako bi trebala da stoji armatura kad izbetoniram VS? https://ibb.co/JBjgq3F
Jedan od novih VS će ujedno da nosi i novu nadvratnu gredu. Ako može, u njega bi stavio armaturu 14 i po istom principu napravio krutu vezu sa nadvratnikom, ovako nekako? https://ibb.co/z7Tg2mJ
Nadvratnik bi dodatno armirao u donjoj zoni.
Pogled odozgo na vezu VS i nadvratnika: https://ibb.co/kKtYrSR
1. Da baš tako!
2. Oštemajte postojeći HS samo ne prekidajte njegovu armaturu. Mora da se napravi malo veće gnjezdo da bi uopšte prošla novoprojektovana armatura. Treba da izgledao kao na slici samo što armatura iz VS koja se povija treba da ide preko a ne ispod podužnih šipki HS.
3. Odlično ste zamislili. Slobodno vežite tako nadvratnik na VS i nastavite njegov armatuni koš do suprotnog kraja gde se odlanja na gnjezdo u zidu kojeće te da uštemate.? Novi ndvratnik će na drugoj strani bio oslonjen na zid? Ako sam dobro razumeo
Hvala, sad je sve jasno.
Da, nadvratnik će se osloniti na deo zida na drugoj strani, dužine oko 20 - 25 cm. Postojeći prolaz hoću da malo proširim (za 15-tak cm - nadesno) i da ga obezbedim nadvratnikom. Novi VS će biti sa desne strane, a levo je deo zida na koji će da se osloni nadvratnik. https://ibb.co/M5PZnPt
Ako to parče zida na levoj strani nije dovoljno, mogu malo i da oštemam postojeći VS koji je na tom spoju? Ili da ubacim neki "trn" u VS, da napravi vezu?
Dovoljno je oslanjanje od 20-25cm za slučaj nosećeg zida koji ke debeo barem 20cm. Kod vas je zid tanak (koliko se sećam 15cm, postoji taj podatak na slikama osnove koju ste okačili) tako da produžite oslanjanje do narednog VS. Prilikom izvođenja radova obavezno privremeno poduprite pripadajući deo tavanice i zida iznad dok novi elementi ne preuzmu svoju ulogu.
Ispostavilo se, da je problem naći majstore da sve urade kao što ste preporučili. Prva ekipa mi je otkazala. Posle toga je dolazio (po preporuci) jedan stariji majstor, koji je u gradjevini 40tak godina. Pregledao je plafon, kaže da im je pobegla stopa od podupirača i da je to tako steglo i nije mrdnulo zadnjih 20 godina, pa neće ni nadalje. Njegovo mišljenje je da nema potrebe da se bilo šta radi na plafonu, proveravao je plafon letvom sa libelom, kaže da je ugib 3cm i da ni kod sebe kući ne bi to radio.
Znam da to neće da se sruši samo od sebe, a ojačanje plafona sam hteo da uradim zbog veće bezbednosti. Sa druge strane kuća je stara oko 25 godina i na plafonu nema pukotina. Vidi se da su monte razmaknute, ali beton koji se vidi kroz te pukotine nema prsline. Kuća je inače na levoj obali Dunava u Beogradu, gde se (barem u teoriji) ne očekuju veći potresi.
Za sada sam (jedva) našao majstore da počnemo sa novim VS u zidovima, čak i to će da rade izmedju drugih poslova.
Kako sad ugib 3cm kad koliko se sećam je bio 6cm!!!
Zašto čekate majstore pa uradite sto god možete više sami samo ako imate alat. Ako nemate a aočeli ste da sređujete kuću onda se isplati da ga kupite jer ćetokom radova da se isplati. Majstore angažujte da rade ono što je fizički teško da šaluju i da betoniraju. Sami izbušite rupe u temeljnom zidu i ankerujte šipke. Nadomestite oštećenu hidroizolaciju. Utmite tačne merke za armaturu i naručite da vam odrade u nekom od armiračkih pogona. Mnogi pogoni uslužno vezuju armaturne koševe. Ako nema te mogućnosti pa neka oni saviju poziccije a vi kući vežite koševe VS to je barem lak posao...Majstori neka samo zatvore i utegnu oplatu i neka zabetoniraju...
Ja sam merio laserom rastojanje od poda do plafona, pa sam tako odredio razliku u visini. Majstor je postavio ravnu letvu u preko nje libelu, pa odoka procenio. Meni se odoka činilo, da je više od 3cm i po njegovoj metodi, a da je to rekao, da bi me ubedio da ne radim ništa na plafonu. Po njemu je sve lepo isplanirano, ali bi u izvodjenju bilo dosta problema, a nema potrebe da se radi. Kaže da je video dosta lošije izvedene plafone. Imam razloga da verujem čoveku, nije došao iz nikakve koristi, a baš dugo radi taj posao. Da je hteo samo da uzme pare, mogao je bez problema. Pošto VS nije toliko komplikovano uraditi, tu će da mi (povremeno) pomognu majstori (rodjaci), koji se zadnjih 20tak godina bave gradjevinom.
Moraću da iznivelišem na podu neku horizontalnu letvu, da izmerim precizno kakvo je tačno stanje, tj koliki je ugib na najlošijem delu plafona.
Imam uglavnom sve od alata, kupio sam mešalicu i podupirače (sa nekim elementima od kojih može da se napravi i mala skela). Planirao sam da velikom brusilicom sam išlicujem mesto za VS u zidu, ankerišem 4 šipke 14ce, sredim hidroizolaciju, a da nadalje nastave majstori, pošto armiranje i šalovanje nikad nisam radio. Armaturu ću da naručim po meri, a vezivanje armature sam planirao na licu mesta, naročito zbog onih "Г" šipki, koje treba da naprave vezu sa ostalim elementima koji se naknadno rade.
Što se tiče "Г" šipki koje treba da završe u plafonu, za to sam planirao da hiltijem sa dugačkom burgijom izbušim rupei umetnem armaturu (koja će drugim krajem da bude uvezana u koš), da bih ostavio mogućnost da se kasnije urade poprečne grede u plafonu.
Kad završimo prvi VS, sledeći ću da armiram sam, a za ostalo, proceniću kad vidim kako će majstori da odrade prvi VS. Sve u duhu SSM.....
Pre radova na tavanici bi našao gradj. inžinjera da na licu mesta proceni stanje plafona, pošto me svi ubedjuju, da je to tako steglo (pre 20 godina) i da ništa ne treba da se radi. Verovatno su u pravu što se tiče neke normalne upotrebe, a ojačanja bi imala smisla u slučaju jačeg zemljotresa. Majstor me je ubedjivao da je stanje plafona takvo od početka i pokazao na par mesta, da se monta razdvojila prilikom izrade tavanice, a ne zato što je pukao plafon. Na primer ovde https://ibb.co/g9QZ1DN se vidi da je susedna monta kako treba.
U svakom slučaju, prvo se rade VS, pa ojačavanje onog tankog zida, ali će sve to ići sporije nego što sam planirao.
Ugib je definitivno 6cm (na najlošijemmdelu), iznivelisao sam letvu na podu i izmerio razliku laserom.
Isekao sam i ištemao otvor za jedan VS u zidu, neverovatno je koliko prašine se napravi, morao sam par puta da bežim iz prostorije. Biće valjda do ponedeljka prvi VS izbetoniran.
Svaka AB tavanica mora da zadovolji nekoliko uslova: nosivost (da su mehanički naponi u armaturi i betonu za određeno opterećenje u nekim granicama, upotrebljivost (da se ograniče deformacije-misli se na ugib, da se ograniče vibracije prilikom hodanja) da se ograniče prsline u betonu kako bi ostala armatura pasivizirana i d ane korosdira sa vremenom kako bi se ostvarila trajnost kontrukcije....
Ova tavanica je napravljena apa-drapa i armaturne šipke SU GOLE!!! Nema zaštitnog sloja betona oko njih. To što sada stoji ne znači da će da stoji i za 10-20godina jer će tokom vremena da korodira i dalje. Smanjivaće se prečnik šipki a samim tim povećavaće se mehanički napon u njima. Zato je sada trenutak kada se već otvara poso i pravi lom po kući da rešite i tavanicu. Onda ste mirni dok traji kuća trajaće i tavanica.
kad armirate VS odma protnite i mrežu za ojačanje zidova. Upetljajte ih jednu u drugu...
Kvasite zid dok ga sečete brusilicom. Nemorate ceo zid da prosečete dovoljno je brusilicom da predisponirate lom a da ostatak probijete nekim hamerom.
Radovi polako napreduju, uglavnom ja pripremam (sečem zidove, aknerišem armaturu, rešavam hidroizolaciju) a majstori rade armiranje, šalovanje i betoniranje. Dva VS su gotova, od kojih je jedan uvezan sa nadvranikom. U VS je stavljena 4 x fi12 rebrasta armatura, od kojih su dve savijene u "Г" za one grede koje ćemo da radimo za ojačanje plafona.
Juče sam isekao prolaz i u drugom zidu, ali zbog razlike u visini prostorija, taj otvor je visine samo 200 cm. Nećemo postavljati vrata, biće samo prolaz.
Na koji način mogu da napravim što niži nadvratnik, da ne bih puno smanjivao visinu prolaza?
Razmišljao sam da stavim 4 x fi14 (ili 4x fi16) rebrastu armaturu i zalijem sitnozrnim betonom visine 5-6 cm. Širina bi bila 20cm.
Ili da oštemam malo HS koji je iznad, ali se plašim da ću u tom slučaju da oslobodim poprečnu armaturu koja ide iz plafona i završava se u HS, a ni beton mi ne izgleda baš kompaktno. Onda bi visina nadvratnika bila malo veća.
Ili da postavim čelični L profil (napr. 120*120*10) koji bi "popunio"sitnozrnim betonom, pa podupiračima "prilepio uz HS, dok ne stegne. Profil bi levo bio oslonjen na VS a desno bi popunio betonom, tako da se oslanja na zid 20tak cm.
Ako pomaže, mogu da uradim nadvratnik u obliku L profila, tako što bi ispod i sa jedne strane bio debljine 5-6 cm.
Pokušavam da izbegnem da prolaz bude u obliku luka, mada je to možda najpraktičnije rešenje, da se minimalno umanji visina prolaza.
Postojeći HS je širine 20cm i visine 15cm i koliko znam, ima 4 kom fi10 glatke armature. Nije uradjen kako treba, zato bih da ga ojačam koliko god može. Evo i slike kako to trenutno izgleda:
https://ibb.co/tshbsk2
Sa leve strane otvora na slici biće uradjen VS (20x20cm).
Sa desne strane (na vrhu) sam morao da izbijem ceo blok, zato što je pogrešno okrenut, pa ne bi dobro nosio nadvratnik. Taj deo sam planirao da ozidam sa par cigli (na kant) iznad kojih bi išao prepust za nadvratnik. Trenutno je u gornjem delu otvoreno 140cm (zbog VS i prepusta za nadvratnik), ali će prolaz na kraju da bude 85 cm.
Iznad ovog otvora se nastavlja zid od bloka, visine oko 2.5m, a preko toga je karatavan.
Ako je krajnji otvor samo 85cm nemojte da ojačavate nista...
Počeo sam da pripremam plafon za izlivanje greda. Izgleda da je bila tačna pretpostavka, da je plafon otpočetka imao ugib. Nigde ne vidim prsline na betonu, a i sama armatura ima ugib nadole. https://ibb.co/nCHG8vf
U svakom slučaju, uradićemo dve grede izmedju novih VS koji su već uradjeni.
Armatura jeste "gola" na dosta mesta, kao što ste napisali.
Neću pokušavati da podignem srednji deo plafona, kao što sam planirao na početku.
Na sva 4 VS smo uradili "zub" od 5 cm prema unutrašnjosti prostorije i nismo ga izbetonirali do kraja, da bi grede bolje nalegle.
Ako pojačam planiranu armaturu na gredi u plafonu (4B12 u donjoj zoni) i umesto toga stavim 4B14, da li mogu da smanjim visinu grede na 15cm (umesto planiranih 20cm)?
Da li ću ovako da značajno smanjim nosivost grede?
Na taj način bi mogao da u plafonu "udubim" mesto za novu gredu, a na plafonu bi probušio 6 rupa (fi100), kroz koje bi sipao beton (aditiviran superplastifikatorom - za bolje razlivanje)?
Ovako nekako (nije još dovršeno do kraja): https://ibb.co/KDXWPCH
Da li bi u tom slučaju, nešto pomoglo, da kupim onaj ručni vibrator za beton? Prodaju se za 40tak eura na oglasima.
Ako pojačam planiranu armaturu na gredi u plafonu (4B12 u donjoj zoni) i umesto toga stavim 4B14, da li mogu da smanjim visinu grede na 15cm (umesto planiranih 20cm)?
Da li ću ovako da značajno smanjim nosivost grede?
Prsline ne mogu tek tako da se vide na ovom tipu tavanice! Gde ste ih vi gledali pa kazeteda ih nema?
Gledao sam beton koji je uz armaturu (na prvoj slici). Očekivao sam da će ru da se vide, ako je došlo do loma tavanice.
Sutra, prekosutra ću da napravim jednu probnu rupu na sredini grede, da vidim da li ima armaturne mreže u košuljici iznad monte, i koliko će biti komplikovano da to sve obijem. Ne koristi mi se "hilti" baš mnogo, da što manje rastresem plafon...
Mora ''hilti'' da radi! Treba da napravite šlic od kraja do kraja tavanice tj. od zida do zida...
Postoji pukotina na plafonu, skinuo sam laminat u sobi na spratu i vidljiva je pukotina, nije baš po sredini, malo je desno od sredine prostorije. https://ibb.co/LPTcX1T
Ne ide celom dužinom, dugačka je 2.8m i dobrim delom je na mestu gde je plafon najmanje deformisan?!
P.S.
https://ibb.co/DM4VZW6
Izgleda da je dva puta radjena košuljica (ili je ovo odozgo racnajući sloj), ostaje da vidim da li je pukotina na oba...
P.S.S.
Pukotina je ipak samo na gornjem (valjda ravnajućem sloju). Isekao sam deo tog gornjeg sloja i ispod nije napuklo (još uvek).
https://ibb.co/gwk2Xsk
Ne treba ništa dodatno. Obično kad je tavanica kompromitovana do te mere kao kod vas onda se sve poveri novim elementima i nema šta da se misli. Koliko se sećam ja sam vam to tako sračunao tada (nisam pri računaru već neko vreme pa vam ovo sa telefona pišem)...
To što su radili košuljucu iz dva puta znači ta se nije ulegla ploča samo u trenutku izrade nego je i reologija imala značajan udeo pa su drugim slojem ispravljali trajni ugib u ploči. Plus što su natovarili dodatan teret na već kilavu ploču...
Ta fugačka prava pukotina je na mestu tehnološkog prekida prilikom izvlačenja košuljice i nije konsteuktivno oštećenje. Da je pukla ploća koja je u sastavu monte tj. u pritisnutoj zoni ploče sve bi odma palo... pala bi tavanica dole.
Dodao sam sliku u medjuvremenu u prethodnoj poruci, dok ste vi pisali odgovor...
Da skidam onda taj gornji sloj? To je po nekoj mojoj gruboj računici oko 0.3m3 betona ili oko 700-800kg. Ta gornja "ploča" je na sredini debljine oko 35mm a na krajevima oko 15mm.
Mislim da je bolje da to kompenzujem stirodurom, pre nego što postavim laminat.
Skinite celokupnu košuljicu da bi rasteretili tavanicu. Probajte da je vratite na gore koliko možete kada bude prošlicana tavanica po sredini za podužnu gredu. U tom trenutku to nebi trebalo da bude problem. Odradite ojačanja. Razliku u visini ispravite stiroporom.
Skinuću taj gornji sloj na kraju, kad sve očvrsne...
Hvala vam na kompletnom vašem angažovanju do sada. Verovatno bi me majstori do sada ubedili, da "ne diram ništa", da nije bilo vaših saveta.
Radim dalje po planu, samo mi je i dalje nejasan deo oko vraćanja tavanice nagore.
Kad budemo uradili dve poprečne grede, računam da će beton malo da se ugradi i levo/desno u žlebove od susednih monti i da delimično"uhvati" i armaturu pored sebe. Razmišljao sam da prilikom izrade poprečnih greda, stavim dodatnu armaturu popreko (kao brkove) za bolje spajanje sa podužnom gredom. Zato sam otprilike i odustao od ideje da vraćam plafon naviše.
Da li bi trebalo da napravim neki prekid, kad budemo radili poprečne grede, ili da naknadno isečem tavanicu i uzduž poprečnih greda (kad već bude prošlicana za podužnu gredu), da bi mogao da je podignem?
Skinite košuljicu pre ojačanja. Kada proslicate kanale za poprečne i podužnu gredu u tom trenutku su segmenti ploče mali i labilni i nalaze se na privremenim podupiračima. Ploča je tanka 15tak centimetra i dopustiće prinudnu deformaciju. Tada je trenutak da im središnji kraj podignete za par centimetra. Koliko već bude moglo.. probaćete kako ide pa ako je lako odradite. Time smanjujete visinsku razliku od 6cm sredine u odnosu na oslonce. Nove grede radite tako da su ravne i strčače iznad ploče gore. Ne možete njih da radite kao zakruvljene. Rupe između njih popunite stiroporom razlicitih debljina i odradite novu košuljicu preko.
Poduzni gredu ako radite iz segmenata onda ostavljajte ankere za donju zonu a gornja zona neka ide kontinualno jer je ionako iznad ekstradosa postojeće tavanice.
Tako je i moglo, nego jednostavno nisam smeo da otvaram plafon toliko odjednom.
Uradili smo dve poprečne grede, oslonjene na nove VS, armirane po uputstvu. Visina greda je ipak izašla na 20-21cm.
https://ibb.co/mz9ZVqp
Već vidim, da je bilo lakše (i bolje) da se uradi odjednom, napravio sam sebi dupli posao, ali šta je, tu je.
Grede su uradjene pre 12 dana, pa sutra planiram da polako skinem oplatu i podupirače odozdo.
Dalje ću da radim podužnu gredu, po delovima, pa kad završim...
Da. Poduzna greda treba da ide skroz od kraja do kraja.
Za poprečne grede više je bitna visina nego širina i kruta veza sa novim vertikalnim serklažima. To ću da vam nacrtam kad imam vremena kako da armirate.
Nema potrebe da podzna greda bude toliko široka ali može i tako da se napravi. Znači nekoj gredi možete da smanjite visinu a da donekle to kompenzujete povećanjem širine i povećanjem količine armature.
Da treba da se ploča podigne na gore podupiračima nakon štemovanja i deljenja u manje segmetne! Na plavom delu ćete da podižete a polovina ploče će da se zarotira oko oslonca i neće joj se desiti ništa značajno....Vi podižite polako pa ćete da vidite kako će da se ponaša.