Dobrodošli, gost - Registracija | Zaboravljena šifra

Računanje toplotih gubitaka i grejanja

48 poruka / 0 new
Poslednja poruka
laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Pozdrav drugari,
Da bih objektivno izabrao sistem grejanja za kuću koju gradimo napravio sam seriju proračuna. Tabela se nalazi na google documents na linku dole.
Prvo da objasnim koja je moja potreba. Zidamo kuću sa potkrovljem osnove 90-tak kvadrata. Imao sam razne opcije za materijale sa kojima ćemo zidati i na kraju smo se odlučili za Ytong 37,5, najviše zbog majstora koji će nam zidati. Krov će biti Ytong beli krov. Podno grejanje sa X cm izolacije. Ovo X nam određuje koliko ćemo se izdignuti od trenutne ploče, a pošto je kuća do ulice želimo da to bude malo više od standarda (da prolaznici ne bi gledali u sobu).
Elem, kako sam u IT profesiji krenuo sam prvo da radim proračune sa Excelom, a kasnije prebacio na google docs da bi mogao da delim sa drugima. Mislim da ću napraviti web aplikaciju kasnije da drugi mogu lako da koriste za svoje kuće. Molim vas da mi date svoje sugestije ukoliko primetite neke greške ili mislite da se nešto može poboljšati.
Naša kuća je u Vršcu, pa sam sa net-a uzeo dostupne informacije o temperaturama za Vršac. Podaci su od 2010 godine za svaki dan posebno (najniža, srednja i najviša tepmeratura izmenena u tom danu). Za toplotne gubitke kuće sam koristio U-Wert sajt da bih dobio vrednosti za pod, zidove, krov, a za prozore sam koristio neki prosek za prozore sa troslojnim staklom.
Na osnovu unete sobne temperature i navedenih parametara računa se potrebna energija za svaki dan. Takođe, uneo sam energetsku vrednost i cenu za razne tipove grejanja: toplotna pumpa, pelet, drva, gas. Toplotna pumpa je najkomplikovanija pošto se struja računa na osnovu zona i plus može da bude jednotarifno ili dvotarifno brojilo. Sve to uzimajući u obzir dolazim do računice za svaki dan koliko bi koštalo grejanje.
Zbog preglednosti i analize, sve se to spaja u mesečnu ili godišnju potrošnju. I prikazujem određene grafikone.

Dokument je zaključan da samo određena polja mogu da se unose, pa ko želi slobodno može da isproba opcije. Trenutno je samo Vršac u pitanju, i samo moja kvadratura kuće. Ovo planiram da parametrizujem kada budem pravio web aplikaciju.

Eto, ja se raspričao, pa ko može neka pogleda. Link je:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nf0H5xTmFEKQOm1mvp1pWR8shecfU_zF...

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 01/05/2009
Poruke:

Lepo što si se potrudio da ovo uradiš.
Nekoliko stvari koje bi trebalo uraditi:
Na strani Grejanje:
1. Šta je ono 30%? Ima ga 3 puta i nije ukupno 100%. Ako se računaju površine zida, plafona itd onda se upotrebljava stvarna_površina
Za prizemnu kuću je odnos pod: zid:plafon =30:30:40 ali to zavisi od izolacije i ne može se ovako postaviti ni približno.
2. Ne vidim koliki su ukupni gubici kuće. 13kW je na osnovu čega? Na osnovu gubitaka kuće koji su izračunati kao pod tačkom 1.
3. Ono u F5 bi trebalo da ima meru W/*C da se zna šta je. Po tome bi gubici kuće bili 11800W.
4. B3 koeficient je prevelik.Treba da je pola od toga.

Generalno, gubici objekta se računaju kao
Gubici[w/h]=povrsina[m2] * koeficient_provodljivost[W/*K] * razlika_temperature[*K]
Za zid od bloka od 100m2 sa 5cm stiropora bi bilo
100m2 * 0.6 * 40 = 2400W/h
Za pod od 100m2 i 5cm stiropora bi bilo
100m2 * 0.66 * 20 = 1333W/h

Na strani COP:
Za TP se mora podeliti na voda-voda i vazduh-voda jer snage i potrošnja nisu iste a i COP je različit. Veći COP kod voda-voda je posledica ne računanja potopne pumpe kod prodavaca. Realno, za celu zimu TP voda-voda može da se računa COP=3-3.2 a vazduh-voda COP=2.5-2.-8.
I vrlo je važno da li se ulazi u crvenu zonu struje jer je cena 1kW tada kao suvo zlato (5.5 puta skuplje od gasa).

Ja se grejem na TP i imam podatke za zadnje 4 zime za NS i prošao sam celu ovu tvoju avanturu.

Ovoliko za početak. Super da si imao vremena i volje da ovo započneš. Krajnje je vreme da se napravi aplikacija koja ovo računa a ne da se koriste podaci kao "neizolovana kuća = 150w/m2, srednje izolovana kuća=100w/m2 itd.

zorancile
zorancile's picture
Offline
Registrovan dana: 17/12/2012
Poruke:

Svaka čast za trud i vreme.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

tihi2,
hvala za komentare. Videću da ispravim uskoro i da pojasnim gde je to potrebno. Sam vrtim proračune već neko vreme pa je meni nešto postalo logično što u stvari možda i nije Smile

Što se tiče procenata, tu sam ostavio mesto za gubitke pri ventilaciji. Mogu da stavim na 0, ali je ovo sve u "beta" fazi pa se igram još uvek. Stavio sam po 30% ovih gubitaka na zid, krov i prozore, ali pretpostavljam da bi trebalo procenat da ide samo na prozore (tu se račuaju i vrata).
Nisam siguran na šta misliš kad kažeš 13KW? Možda za "potrebna snaga TP"? Ako je to, to sam uzeo minimalnu istorijsku temperaturu (mislim da je bilo izmereno -27C) i na osnovu gubitaka računa se koja bi bila potrebna snaga TP sa odgovarajućim COP-om (na ovu temperaturu sam uzeo da je COP 1). Ovi KW se menjaju u odnosu na odabir izolaije na polju A3. Recimo za Ytong 37,5 je 7KW.

Nisam siguran da dobro razumem COP. Cenio bih tvoju pomoć. Sada koristim tablicu koju sam našao kod nekih proizvođača. Sada koristim izlaznu temperaturu vode od 40C. Mislim da i to bude kasnije parametar.
Što se tiče crvene zone, tu nemam komentar. To bi trebalo svima da bude odavno jasno. Probaj da u "Potrošnja struje bez grejanja (KW)" upišeš recimo 1600 umesto 600 pa ti je sva potrošnja za TP iz crvene zone. TP postane totalno neisplativa šta god da radiš. Inače ovaj parametar ne ulazi u iznos, već samo se koristi da "nagura" KWh zbog zona.

Za sada je lakše da se igram sa ovakvim tabelama da bih bio siguran da su proračuni dobri i jasni. Mislim da kasnije postavim aplikaciju koja bi imala u pozadini bazu sa istorijskim podacima za celu Srbiju (možda i region), ili da nađem neki servis preko koga bih online mogao da dobijam ove podatke. Ovo drugo se obično plaća, pa možda izmislim neki mix ta dva... Sledeći korak bi bio da u bazi imam i šifrarnik materijala sa osobinama. Nešto slično kao U-Wert aplikacija. Sve ideje su dobrodošle.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 01/05/2009
Poruke:

Da, svakako je super uraditi proračun.
Kao IT-jevac znaš da je veći deo posla koji smatramo nepotrebnim, uputstvo. Ti znaš šta šta znači i dovoljni su ti samo brojevi. Ja sam pokušao za sat vremena da razumem šta si hteo da prikažeš - ne znači da sam sve pohvatao.
Možda krenuti redom od računanja gubitaka kuće, površina, koeficienti itd. To je glavno i najveći kamen spoticanja. Kad se dodaju temperature, sve je gotovo.
Ako poredim tvoju kuću od 90m2 sa Ytong blokovima (koja po tvom računu ima 10400W/h gubitaka) i moju od 270m2 sa prosečnom izolacijom od 5-10cm stiropora i ima 12000W/h gubitaka, onda mi je gubitak tvoje kuće prevelik. Nisam računao detaljno ali mi je preveliko.

Sutra ću. Radi se dalje. Samo napred.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Moja kuća ima osnovu 90m2 (bruto)... Ali pošto imam i potkrovlje stambena površina je oko 150m2. Zato ti se možda čini da imam previše gubitaka.
Izmenio sam malo dokument. Sakrio sam sheet-ove koji ne mogu da se menjaju da ne bi zbunjivali (COP, cene, temperature...). Sva polja koja mogu da se menjaju označena su sa narandžastom bojom (ili valjda neka boja kajsije). Dopustio sam menjanje "Ukupna površina (m2)" tako da mogu ljudi da probaju za svoje površine.
Toliko za sada...

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Ne moras da racunas dan za dan. Treba da izracunas generalno prosecno za celu godinu.
1. Vrsac ima 180 grejnih dana sa prosecnom temperaturom 5.8 stepeni.
Izracunas koliki su gubitci kuce na sat za jedan stepen. Ako grejes kucu na 22 stepena onda uzmes 180 dana X (22-5.8 stepeni) x 24 sata i dobijes koliko ti treba kwh prosecno za jednu grejnu sezonu.
2. Ne znam da li u obzir uzimas iskoristenost kotlova? Na cvrso gorivo ~70% na pelet i gas ~90%.
3. Za Vrsac projektovana minimalna temperatura je -16. To sto bude jednu noc -27 ne znaci da treba da grejanje projektujes na tu temperaturu zato sto je to kratak period. To je verovatno nocu a vec preko dana je verovatno -10. Ti preko dana kada je toplije akumulras dosta toplote tako da iako grejanje nema dovoljno snage da odrzava kucu toplom na -27 u tom kratkom periodu tu su zidovi i namestaj. Ovo ti kazem jer mozes da preteras sa kotlom sto opet ne valja. Od viska moze glava vise da boli nego od manjka Smile

Promenim sobnu temperaturu i nista se ne desava.

Ako uzimas TP vazduh voda onda ne mozes uzeti COP na prosecnoj temperautri.da je 3 iako u prospektu tako pise.
Primer za jedan dan gde je prosecna temperatura 7 stepeni .

A: COP na 7 stepeni je 4.3, gubitci kuce 2kw. -> 24 sata x 2 kw / 4.3 COP = 11.16kwh

B: Isti prosek ali sada racunamo da je 12 sati bilo 0 stepeni, COP 2.85 i gubitci 3kw i 12 sati je bilo 14 stepeni, COP 4.5 i gubitci 1kw.
12 sati x 3kw / 2.85 COP + 12 sati x 1kw / 4.5 COP = 15.3kwh.
Ako racunas detaljnije za isti prosek dobijes da je potrosnja cak za 40% veca od onoga sto mislis da je.
Kada su ti najveci gubitci tada ti je i COP manji. Kada je toplo i velik je COP tebi onda ni ne treba grejanej i dzaba ti veliki COP kada ga ne koristis.
Ono sto sam ja pratio da je u proseku realan COP 20% manji od COP generalno uzeto za jednu prosecnu temperaturu.

Ako hoces da iskorstis jeftinu struju onda ces morati predvece da smanjujes temperaturu a ujutro za vreme jeftine da pocinjes grejanje. Opet dodjemo do toga da je nocu COP dosta manji a ti hoces tada sto vise da iskorstis TP. Tako dobijas vise jeftinih kwh ali jos manji COP. Ja za sada uspem na ovaj nacin da koristim skoro skupo-jeftino 50% - 50% ali trosim ukupno vise kwh jer mi je manji COP. Racun je ukupno manji ali vise kwh.
Mislim da kada stavim izolaciju da cu taj odnos imati jos bolji jer ce termalna masa ostati ista a bolja izolacija i moci ce duze da odrzava temperaturu koja je nastala za vreme nize tarife.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Zdravo Vlado,
Mislim da je ipak bolje da računam za svaki dan. Pošto imam dnevnu (najvišu) i noćnu (najnižu) temperaturu tog dana mogu na tome da primenim jeftinu i skupu tarifu kao i posebne COP-ove za te temperature.
Uzeo sam u obzir iskorišćenost kotlova. Stavio sam za gas 86%, a za drva 70%. To je u skrivenom sheet-u. Za pelet nisam ništa uneo. Možda bi trebao. Imam samo vrednost od 4,9KW energije za tonu peleta. Ne znam da li je tu uračunati gubici na kotlu. Sve što koristim sam negde našao online, a ne znam koliko je tačno, a ne mogu ni da proverim. Ove vrednosti koje koristim ću prikupiti sa što više izvora pa ću uzeti neki prosek... Valjda će biti dovoljno dobro.
Što se tiče COP-a koristim tablicu. Recimo na spoljnih 7C cop je 4, a na 2C je 3.4. Na -7C COP je 2.45 i tako dalje... Za svaki dan očitam temperaturu koja je bila i koristim odgovarajući COP. Tablice za COP sam našao online, pa sam napravio neke proseke i to koristim... Ovde vidim najviše mesta za unapređenje. Pošto je sada zakucano za neki COP za izlaznu temperaturu vode od 40C a ne možemo ni da biramo koju TP uzimamo u obrzi. Mogao bih nekako da ponudim izbor nekih TP pa da koristimo njihove deklarisane COP-ove kao i da se bira izlazna temperatura vode. Tako mi imali 3 parametra umesto jednog: 1. spoljna temperatura 2. izlazna temperatura vode 3. model TP.
Bojim se da previše ne pustim u parametre pa da se niko više ne snađe Smile Kada jednog dana bude bila web aplikacija mogu da imam "settings" deo gde bi svako mogao da izbere šta želi i da sebi zakomplikuje koliko hoće...

Ovo što kažeš za jeftinu-skupu struju po ovim proračunima ispada da si potpuno u pravu. Ne može COP da bude toliko mali koliko je razlika između jeftine i skupe tarife. Kada bi noćna temperatura bila za 30-40C niža od dnevne onda ne bi bilo isplativo, ovako ispada da je bolje da noću odvrneš grejanje ukoliko se greješ na TP.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 01/05/2009
Poruke:

Napisao sam ti za COP. Sve preko 3 je nerealno. Svi proizvođači daju podatke samo za klot TP i ne računaju ventilatore, niti cirkulacionu pumpu kao potrošača.

Evo ti samo moj primer: kompresor je od 4.4kW i ima deklarisani COP=3. Ako se još doda 2 ventilatora od po 150W i cirkulaciona pumpa od 200W ispada potrošnja od 4.9kW i COP više nije 3 već COP=2.5.
Ista priča je i za voda-voda. Deklarisani COP=3.5 je za samu TP i tu prodavac ne računa potopnu pumpu od 700-1000W (a i kako bi računao kad ne zna kakvu ćeš staviti) i na kompresor od 3kW imaš potrošnju od još 1kW pa ti to pokvari COP za 25%.

Mislim da trošiš previše energije na COP. Ionako je sve okvirno i greška od 5-10% je sasvim prihvatljiva. ja ti predlažem da za TP vazduh-voda uzmeš COP od 2.5 a za voda-voda COP=3 i nećeš puno pogrešiti.

Da ne kažem da postoje i inverterske i on-off TP koje opet drugačije troše.

Ja sam (imam TP vazduh-voda od 18kW) u zadnje 4 zime imao COP= 2.5 do 2.8 za celu zimu (ovo 2.8 je bila toplija zima za 0.9*C). Imam posebno brojilo samo za grejanje i svi potrošači u kotlarnici su na njemu (i svetlo), merio sam potrošnju svaki dan zadnje 4 zime i za svaki dan računao COP. Ako potržiš na elitesecurity moj nick videćeš i grafikone potrošnje po mesecima (evo za oktobar 2016.).

Imaš tu dosta ne merene energije sunca npr., koliko je vetrovito itd. To zavisi od samog objekta, lokacije, nadmorske visine i svačega još.
Zato se koncentriši na proširenje materijala od kojih se gradi da bi se izračunali toplotni gubici i da to ljudi lako koriste. Pa onda sve ostalo.

  • 2016.10..jpg
vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Da bi izracunao COP treba ti i kalorimetar pa ne znam kako si ti racunao COP bez toga.
Kod TP vazduh-voda COP se racuna i sa ventilatorima i cirkulacionom pumpom, sa svime sto dobijes u paket pod nazivom "toplotna pumpa".
Cak i u specifikacijama imas koliko kw je kompresor a koliko kw kompletna pumpa kada cirkulaciona pumpa radi na max, kompresor i ventilator i ukljucen je grejac za odmrzavanje tj izracuna se max snaga u raznim kombinacijam jer mozda jedan potrosac iskljucuje drugog.

Toplotna pumpa voda vazduh ima jedan prikljucak za struju i tu se meri potrosnja a na izlazu iz tp se postavi kalorimetar. Samo tako se meri i nikako drugacije. Ako dogradis jos jednu cirkulacionu pumpu to se ne racuna u COP. Kod voda - voda je druga prica ali slicna.
Za Midea i Gree TP voda vazduh znam da je mereno sa posebnim satom za kompletnu TP i kalorimetrom i COP za celu zimu je bio izmedju 2.8 i 3.
Energija Sunca ne igra ulogu kod COP-a. Nije to solarna ploca ili kolektor. Ako je Sunce jace onda je toplije i COP se racuna za tu topliju temperaturu.
Ako je 7 stepeni napolju a nije suncano COP treba da je isti kao i kada je suncano. Mozda ces ti imati manju potrebu za energijom u kuci kada je suncano jer ces dobiti energiju kroz prozore ali to nema veze sa COP-om. On ce biti isti jer ce u tom slucaju pumpa manje kalorija predati kuci ali ce i manje struje potrositi i COP mora da je isti.
Vetar slabo utice na COP ako mislis na ventilator jer ventilator je mali potrosac i on kroz sace obrne mnogo vise kubika vazduha nego sto moze vetar.
Vetar utice na to da se kuca brze hladi ali to ce samo povecati potrebu za kalorijama i kw ali ce COP biti isti.
Ako energija Sunca i vetar imaju uticaj na COP onda i izolacija objekata utice na COP pa i npr ako lozis na drva. Na taj nacin povecavas COP. Ne, na taj nacin samo smanjujes potrebu za radom TP ali COP na 7 stepeni je uvek isti.
COP na 7 stepeni jedino moze da se promeni kada je vlaznost vazduha drugacija.
Mozda si mislio da energija Sunca ima uticaj na prosecan godisnji COP. Ima ukoliko to Sunce uspe da ugreje vazduh pa bude toplija zima. Bas ove zime to nije bio slucaj jer je ceo januar bio izrazito suncan a prosecna temperatura je bila -10. Da je bio oblacan i -10 bio bi isti COP za taj period.

Ono sto sam video da neki domaci proizvodjaci stavljaju da je COP 6 tako sto uzmu prosecne racune zadnjih par godina, onda ugrade TP pod uslovom da se stavi izolacija na kucu i onda vlasnik kuce dobije 6 puta manji racun pa je COP 6. I ovo je pogresno.
Znaci COP nije potrosnja struje za TP / gubitci kuce nego iskljucivo realna predata energija a koliko stepeni je u kuci i koliki su gubitci kuce i da li je non-stop otvoren prozor to nije bitno.
Ako ti je zatvoren prozor ti ce imati gubitke 3kw a pumpa ce trositi 1kw i COP je 3. Ako ti je otvoren prozor ti ces imati gubitke 6kw a TP ce trositi 2kw i COP je isto 3.

Histerezis
Histerezis's picture
Offline
Moderator
Registrovan dana: 20/08/2015
Poruke:

Vlado107, koliko sam razumeo poslednji pasus Tihi2 se odnosi na uticaj vetra, osunčanosti, lokacije i drugih faktoa na ukupne gubitke objekta a ne na COP. Tako da je dat savet da u tom pravcu (uz primenu različitih preseka zidova, tavanica i dr.) treba razvijati aplikaciju. A COP-om se ne opterećivati previše...

tihi2 wrote:
Imaš tu dosta ne merene energije sunca npr., koliko je vetrovito itd. To zavisi od samog objekta, lokacije, nadmorske visine i svačega još.
Zato se koncentriši na proširenje materijala od kojih se gradi da bi se izračunali toplotni gubici i da to ljudi lako koriste. Pa onda sve ostalo.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 01/05/2009
Poruke:

Da, baš tako.
Pošto malo ko od nas kući ima kalorimetar COP se računa posredno na osnovu gubitaka kuće. Nije precizno ali radi posao. I kad sija sunce kroz prozore moja TP troši manje struje za istu spoljnju temperaturu i ispada da imam veći COP. Zato sam rekao da je to neuhvatljivo.
Proizvođači pišu svašta, ima nekih koj daju koliko kW potroše i koliko kW energije predaju kroz vodu. Kad bi to bilo tačno kod te pumpe onda bi ta kuća (izolovana kao moja) imala 50% veće gubitke od moje i lepo piše da se (na osnovu toga) ostvaruje COP=4. Gazda se diči s time, sav ponosan.

Vlado, uvek se treba dogovoriti šta je COP. Proizvođačima je to samo kompresor i to u idealnim uslovima (pročitaj uslove a posebno vlažnost vazduha).
Za mene je trošak grejanja cela kotlarnica (TP, ventilatori, cirkulacione pumpe, svetlo) i jednostavno
COP=gubici_kuće_na_toj_temperaturi : potrošena_struja ili da bude ispravnije i da se bolje razumemo
Troškovi grejanja=gubici_kuće_na_toj_temperaturi : potrošena_struja
COP je tu manje bitan jer je uvek manji od deklarisanog. Niti to mogu proveriti niti imam takve idealne uslove rada.

Ja neću da lažem sebe da mi kompresor troši 4kW i daje 12kW energije i ima COP=3 kad ja u stvari potrošim 5kW struje i uguram tih istih 12kW u kuću. Kome onaj 1kW da pripišem i naplatim?

Ako usvojimo da je COP ono što prodavac kaže, kako objasniti da je potrošena struja veća od te izračunate? I ta struja se plaća EPSu i ne sme da uđe u crvenu zonu. To uopšte nije malo, bar 200kW.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Najlakše je da izmenim tablicu COP-a proizvođača i da je umanjim za neki procenat i time eventualno kompezujem ventilatore, pumpu i slično... Nema smisla upuštati se u energije Sunca i vetra.
Trenutno mi nije jasno kako se računaju toplotni gubici poslednje ploče. Npr. ako je krov neizolovan i ploča betonska isto ne izolovana (što je najveći broj slučajeva u Srbiji). Da li se tavan nekako uzima u obzir (da se ponaša kao izolator za prostoriju ispod) ili se jednostavno računa gubitak preko ploče, a krov nema veze?

Ovi računi nikada neće biti kao praksa, ali trudim se da bude što je preciznije moguće. Naučio sam dosta iz ovih brojeva. Na primer da se TP ne isplati staviti na loše izolovanu kuću ili ako je potrošnja struje već dosta velika. Takođe, da grejanje na pelet nije uopšte jeftino kao što neki pričaju. Samo je veći komfor u odnosu na drva, a nešto manji nego u odnosu na gas. Mislim da je pelet alternativa nekome ko nema mogućnosti da koristi gas, a ne želi da loži često, a pri tome nema dovoljno dobro izolovan objekat za TP.
Za kuću koju mi gradimo TP (za sada) deluje kao najbolje rešenje čak i sa većom početnom investicijom.

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Aha Tihi, Nisam te bas razumeo. Tebi kako kazes "ispada" da je COP veci kada je suncano. To je istina ako meris kako ti kazes da meris.
Ja nemam poseban sat za merenje ali znam da mesecno potrosim izmedju 360 i 380 kwh. Tih 20kwh na 1000kwh ne predstavlja neku gresku.
Pratio sam COP prosle zime i nesto manji je od 3. To je sve vrlo diskutabilno.
Proizvodjacev COP i moj COP se vrlo slazu. Utroseni kwh i COP i gubitci kuce se slazu.
Gde si procitao da se u COP racuna samo potrosnja kompresora?
Meni za COP u upustvu pise "power input". Definicija COP-a ukljucuje ceo sistem a ne samo kompresor.
Kod inverterske TP malo je tesko odrediti potrosnju kompresora jer ona nikada nije ista. Ako bi isli na max potrosnju kompresora onda bi im COP bio znatno manji.
U COP ulazi i cirkulaciona pumpa koja je ugradjena u TP, ulazi i efikasnost izmenjivaca.

Takodje testovi sto su radjeni u mom gradu na dva mesta i dva razlicita proizvodjaca ukljucuju celokupnu potrosnju TP jer sat za merenje potrosnje struje ne moze da se stavi samo na kompresor tj nije stavljen samo na kompresor vec na napajanje cele TP. Tu je izmereno izmedju 2.8 i 3 u zavisnosti od zime.
Svetlo u kotlarnici nisu racunali Smile

@Laznen, Sto se tice pitanja za krov sam crep ne utice nesto narocito na smanjenje gubitaka. Racunas kao sto racunas i zidove samo uzimas koeficijente za beton i fert.
Da, slazem se da mnoge kuce nemaju izolovanu tavanicu. Prijatelj se razmislja da izoluje kucu ali nema para. Kazem mu da uzme za 100-200e staklenu vunu i da je samo rasiri po tavanici. To mu je 2 sata posla i tih 100-200e ce vratiti maksimum za 2 zime ako ne prve zime. Za fasadu ce mu trebati 2000e i to ce da mu se vrati za 5-6-7 godina jer hoce peticu da stavi. Kaze da za deblju izolaciju nema potrebe. Nisam hteo puno da mu objasnjavam da ce za desetku dati jos 200e i da ce mu se tih dodatnih 200e vratiti brze nego onih 2000.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 01/05/2009
Poruke:

Ma da, uhvatismo se COPa a računamo potrošnju za grejanje.
Većina TP dolazi bez cirkulacione pumpe a sve voda-voda dolaze bez potopne pumpe. Proizvođač nema pojma koliku ćeš staviti pa ne može ni njenu potrošnju da uračuna. Ali to nije tako važno.
@Laznen, gornja ploča se računa kao da je bez krova a pod se računa kao polovina gubitaka (u onoj formuli za razliku temperatura za gornju ploču se uzima 40 a za pod 20 ako je projektovana temperatura +23 u sobi i -17 napolju).
TP se ne isplati ako se greje voda preko 45*C bez obzira na izolaciju (ako ima dovoljno plave zone struje). Po mom mišljenju za TP treba dobro izolovana kuća od najmanje 200m2. Za manje kuće drugi načini grejanja su isplativiji.

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Vazduh voda uglavnom dolazi sa cirkulacionom pumpom. Mada kao sto kazes nije ni vazno jer i da grejes na kotao opet trosis tu struju za cirkulacionu. To je reda 2000 dinara za celu grejnu sezonu sto ne utice puno na krajnji racun.
Dobro izolovana kuca od 200m2 je kao lose izolovana od 100m2, ista TP i ista potrosnja, tako da nije realno govoriti o povrsini zasebno ili izolovanosti zasebno vec iskljucivo o gubitcima kuce i kakve grejne instalacije poseduje kuca.
Ja bih drugacije odredio potrebu za investiranje u TP.

1. Invertor klima moze ako ti ne smeta i ako ne ulazis u crvenu zonu.
2. Ako TP moze da zameni neka TA pec koja se puni nocu a da se pri tome ne ulazi u crvenu zonu onda ne treba TP i ne smetaju tu oscilacije u temperaturi i duvanje.
3. Ako te ne mrzi loziti drva i unositi drva onda ne treba TP.
4. Ako se ima rezervoar koji se puni nocu a da se ne ulazi u crvenu zonu i da se ne trosi puno kwh iz plave zone onda ne treba TP. (investicija veca nego TA a slucaj slican pa se priblizava potrebi za TP)
5.Pelet moze ako se ne moze ugraditi TP ili je velika potrosnja TP pa se ulazi u crvenu zonu a mrzi da te lozis i cistis drva.

Mozda kombinacija neka ali poskupljuje investiciju.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Hvala puno za komentare. Mnogo mi znače. Mislim da sam polako uhvatio poentu oko COP-a. Nego imam par pitanja:

Proizvođači ne navode COP za preko 7C. Da li je COP recimo na 15C još bolji?
Šta se dešava kada podesiš sobnu temperaturu na 22C, a u okviru grejne sezone par dana bude blizu te temperature? Recimo dešavalo se da temperatura bude 5-6 stepeni, grejanje je uključeno, a spoljna temperatura par dana se podigne na skoro 20C? COP je onaj od 7C ili bolji?

Druga stvar je jačina TP. Koliko sam shvatio obično je deklarišu koliko može da da KW na spoljnih 7C. Što je niža temperatura potrebno je više energije da zagrejemo objekat. Ali što je niža spoljna temperatura, TP daje sve manje toplote. Potrebna toplota i mogućnost TP su obrnuto proporcionalni, zar ne?
Na mom konkretnom primeru, TP od 6KW bi na -3C (što je neka prosečna januarska temperatura) davala oko 4,2KW. Na -3C je to dovoljno za grejanje (gubici objekata su tada 3,9KW), ali zato na -10 ta ista TP ne daje dovoljnu količinu toplote da bi nadoknadio gubitke: daje 3,1KW a gubici su tada 4.8KW.

Da li sam dobro shvatio princip?

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Da, dobro pretpostavljas ali ima tu jos i to da dok je -10 ti u sistemu i zidovima imas vec neku kolicinu toplote nakupljenu na -5. Tako da za tih 10 sati dok je -10 i ne dajes dovoljno energije iz TP kuca ce se malo ohladiti ali se neced smrznuti. A i normalno je da je preko dana u kuci 22 a nocu 20 pa taj pad toplote je normalan u vreme kada i ne smeta.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 01/05/2009
Poruke:

laznen wrote:
Proizvođači ne navode COP za preko 7C. Da li je COP recimo na 15C još bolji?
Šta se dešava kada podesiš sobnu temperaturu na 22C, a u okviru grejne sezone par dana bude blizu te temperature? Recimo dešavalo se da temperatura bude 5-6 stepeni, grejanje je uključeno, a spoljna temperatura par dana se podigne na skoro 20C? COP je onaj od 7C ili bolji?

COP raste sve do negde oko spoljnjih 20*C. Realni maksimum je do 5.
Ako se spoljnja temperatura podigne na 20 onda nemaš gubitaka objekta pa iako je COP=5 ti u stvari potrošiš jako malo energije i ne utiče na računanje troškova.

laznen wrote:
Druga stvar je jačina TP. Koliko sam shvatio obično je deklarišu koliko može da da KW na spoljnih 7C. Što je niža temperatura potrebno je više energije da zagrejemo objekat. Ali što je niža spoljna temperatura, TP daje sve manje toplote. Potrebna toplota i mogućnost TP su obrnuto proporcionalni, zar ne?
Na mom konkretnom primeru, TP od 6KW bi na -3C (što je neka prosečna januarska temperatura) davala oko 4,2KW. Na -3C je to dovoljno za grejanje (gubici objekata su tada 3,9KW), ali zato na -10 ta ista TP ne daje dovoljnu količinu toplote da bi nadoknadio gubitke: daje 3,1KW a gubici su tada 4.8KW.
Da li sam dobro shvatio princip?
Ovo važi samo za TP vazduh-voda. Voda-voda nema taj problem i daje uvek istu snagu (kao da je temperatura vode oko 10*C).
Ne znam odakle ti prosečna temperatura -3 za januar.
U dvorištu sam izmerio prosečne temperature za NS za 24h za januar mesec i to
01.2013. godine 4.45*C
01.2014. godine 5.01*C
01.2015. godine 4.07*C
01.2016. godine 2.55*C
01.2017. godine -3.14*C
Na zapadu se TP uzime do spoljnjih npr -7 (za Kanadu jer je struja na nižim temperaturama puno skuplja pa prelaze na lož ulje) a niže temperature i dogrevanje ide nekim drugim energentom ili grejačima. Ali kod nas to često ne igra ulogu jer je razlika između slabije i jače TP mala, pa se obično kupi veća.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Za TP voda-voda je sve jasno i mnogo lakše. Temperatura podzemnih voda je konstantna i jedna promeljiva manje u računu Smile
Za prosečnu -3*C nisam bio dovoljno jasan. Prosečna NOĆNA temperatura za Vršac za januar je -2,7*C (zbog zaokruživanja -3*C). Hteo sam da izračunam neki "najgori mogući scenario".
Prosečna januarska celodnavna je 0,9*C.

Ovo su prosečne celodnevne temperature je na osnovu istorijskih podataka od 2010 do danas (mereno u meteorološkoj stanici):
Jan 0.9
Feb 3.1
Mar 7.8
Apr 13.0
May 17.0
Jun 21.0
Jul 23.1
Aug 23.0
Sep 18.5
Oct 12.1
Nov 8.5
Dec 2.2

Jačinu TP mogu da računam na tri načina:
1. da uzmem prosečnu temperaturu za celu grejnu sezonu (što iznosi 5.8*C)
2. da uzmem prosečnu mesečnu temperaturu (prikazano gore)
3. da koristim prosečnu temperaturu za svaki dan i da računam da mi je potrebna TP jačne da održi najhladniju temperaturu (u Vršcu je u proseku nahladniji 1. januar sa noćnom temperaturom -8,4*C. Celodnevna za taj dan je -3,4*C)

Dopada mi se što mogu da baratam sa dosta podataka i da se odlučim šta želim da postignem. Trenutno računam na osnovu opcije 3 a u polju K1 upisujem opciju "Min", "Max" ili "prosek" što znači da može da se bira da li da korsti noćnu, dnevnu ili prosečnu temperaturu za prosečno najhladniji dan,

Razlika između između prvog i trećeg načina može da znači da u proseku TP može da postigne dovoljnu količinu toplote, ali za neke dane to ne može. Kod nas su 16% dana u grejnoj sezoni ispod prosečne temperature. Za sada mi se pesimistična opcija 3 čini OK. Bolje imati malo margine nego uzeti slabu TP.

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Jacinu TP moras da uzimas na osnovu najnize moguce temperature. Primer je ovaj januar gde je nocu bila -24 a danju -12. Ne uzimas na osnovu nikakvog proseka vec najnize.
Ako uzmes TP koja ce da ti zadovolji potrebe na granici -5 onda kada ti dodje dan kao sto je ovaj sto sam naveo nema sanse da zagrejes kucu.
Meni gubitci na -20 iznose 4.3 kw a a TP daje tada 4 kw.
Kada sam racunao kolike snage TP da kupim vodio sam se time da na -20 bez problema TP zagreje kucu bez dodatnog dogrevanja.
Na -24 je u kuci bilo toplo ali nismo imali vode jer su se cevi u garazi smrzle pa sam par noci morao da grejem garazu Smile
Mozes ti i manju TP da uzmes ali da budes spreman da lozis drva kada je veliki minus. Ja cu svakako ugraditi pec na drva i formiram svoj shumarak da mogu da se grejem iako TP se pokvari.
Necu ni da zavisim od cene drva vec cu imati za sebe svake godine 3-4 m3 kkoliko mi je dovojno.
Kao sto sam vec rekao za Vrsac se grejanje projektuje da radi na -16.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Vlado,
Ovo za -20 mi deluje preterano. Sa veoma dobro izolovanom kućom treba mi TP 16KW da bih to postigao. Na -20 sve pumpe imaju COP 1 (možda neka Mitsubishi Zubadan ima bolje, ne znam).
Moj cilj je da gađam onih -8,4*C što bih postigao sa TP 10KW i to bez neke dodatne izolacije (samo Ytong 37,5). TP 10KW će mi na -10*C grejati, na nižim temperaturama, samo održavati temperaturu.
Kada budem stavio dodatnu izolaciju ista TP može da greje do -14*C. Mogao bih možda da prođem i sa TP od 8KW, ali koliko sam video nije velika razlika u ceni između osmice i desetke.

Mislim da mi ovi proračuni rade. Odnosno, ne vidim neke nelogičnosti ili velika odstupanja od teorije. Probaću da unesem vrednosti od nekoliko kuća od kolega za koje znamo kaki su bili računi za grejanje, pa da vidim da li teorija odstupa puno od prakse.

...ali kako poslovica kaže: "U teoriji se teorija i praksa ne razlikuju puno. U praksi se veoma razlikuju." Smile

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Dobro, ti gadjas -9 *C. Sta ces kada dodje januar kao sto je ovaj bio da nekoliko dana temperatura nije rasla iznad -10 a nocu se redovno spustala ispod -18?
Koliko sam shvatio nisi jos siguran da li ces staviti izolaciju i sta ce biti dok ne stavis izolaciju?
Kazes "TP 10KW će mi na -10*C grejati, na nižim temperaturama, samo održavati temperaturu." To nije tacno. Do -10 ce da ti odrzava temperaturu a na nizim temperaturama ce kuca da se hladi. Ako je napolju -12 kuca ce se hladiti ali sporo jer je ta razlika samo od -2 stepena. Ako je napolju -20 onda ce kuca dosta brzo da se ohladi

Gree TP ima COP skoro 1.7 na -20.

Ako gadjas -14 unesto -9 to je vec blize -16 i ako uzmes nekoga da ti projektuje grejanje on ce gadjati -16 ili jos nize.
Ja sam po podacima trebao da projektujem grejanje na -17 ali da sam uzeo malo slabiju TP ona bi odrzavala toplotu do -14. Uzeo sam narednu jacu da zadovoljim taj kriterijum od -17 i ona moze da odrzava toplotu do -19.
Da sam uzeo tu slabiju verujem da ovaj januar ne bih mogao ugrejati kucu.

I ono sto je najvaznije ti se uzdas u te proracune kao da su 100% tacni.
Zamisli racunas gubitke kuce i pogresis 10-20% sto je sasvim realno jer neces moci proveriti kvallitet ni Ytonga, ni prozora ni stiropora. Sumnjam da ces dobiti kvalitetnije nego sto navode.
Projektovao si grejanje na -14 a imas gresku 20% i to znaci da grejanje moze da te sluzi do -10. E onda kada dodje ovakav januar onda ti u kuci bude jedva 15 stepeni.
Koliko znam obicno ljudi kada projektuju grejanje projektuju na tih -16 i onda dodaju jos 10-20% snage.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Vlado,
Pogrešno sam se izrazio za održavanje temperature. Logično mi je to što govoriš. Za sada sam još daleko od postavljanje TP. U planu mi je da to radim sledeće godine a dotle ću se dobro raspitati. Ako sam dobro shvatio bolje je da malo preteram sa snagom. Inače, iako će nam TP biti glavni izvor grejanja, imaćemo i ugradni kamin na drva u dnevnom boravku. Iako više radi izgleda, uvek može da pomogne u najhladnijim danima.
Trenutno se nerviram što mi cela izgradnja kasni više nego što sam planirao Sad Kada dođe red na TP nadam se da ćete mi i ti i Tihi pomoći oko izbora.

Što se tiče aplikacije za proračun grejanja mislim da će i to malo pričekati. Trenutno mi je programiranja preko glave pošto na poslu već ostajem prekovremeno. Nadam se da će se situacija smiriti do kraja decembra pa da isprogramiram nešto i za svoju dušu Smile

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Da, bolje je malo jace. Ako imas mogucnost voda voda onda to moze biti bolje. Ja nisam imao snage da se bavim bunarima, dovodom vode i struje do bunarkse pumpe.
Takodje neki moraju svake nedelje da ciste filter jer voda ima peska. I nisam imao neke ponude za monofazni kompresor.

Inace raspitao sam se kod dva proizvodjaca TP voda-voda kako racunaju COP. Oni COP racunaju sa svim potrebnim elementima a u to su ukljuceni i jedna cirkulaciona pumpa i jedna bunarska koje zadovoljavaju realne uslove. To znaci da oni znaju da je bunar npr na 20 metara i koja pumpa je potrebna za takav bunar i npr pumpa od 10kw ide do 1000m cevi za podno grejanje i racunaju kakva cirulaciona pumpa treba.
COP im racunaju na masinskom fakultetu. COP u realnim uslovim varira u zavisnosti od instalacija tj da li je radijatorsko, zidno, podno, kombinovano i od gubitaka kuce. Sto je niza temperatura u sistemu to im je bolji COP. To znaci sto deblja izolacija to je niza temperatura i sto vise cevi npr. kombinacija zidno i podno.

Isto razmisljam sa kaminom ili nekom crepanom. Za svaki slucaj.
A to sto gradnja kasni ako je ispod 6 meseci onda je super. Sacekaj zavrsne radove pa ces tek onda poceti da se nerviras. Smile

lookic
lookic's picture
Offline
Registrovan dana: 07/10/2011
Poruke:

Ne bih da ti stajem na muku, jer si ulozio veliki trud, ali ti fali dobar deo proracuna, barem koliko sam ja video (spravi me ako gresim, gledam na telefonu pa je moguce da mi je promaklo).
Da me ne shvatis pogresno, lepo je sto te ovo interesuje, ali je energetska efikasnost prilicno siroka i za one koji su kroz fakultet to i ucili,a ti kao programer to nisi radio. Ja znam deo proracuna koji se odnosi na građevinske sklopove, kad dođe do grejanja ((vrste kotlova, i sl.) zovem u pomoć kolege mašince).
Da li si prilikom izrade proracuna pratio pravilnik o energetskoj efikasnosti? Koliko sam video, uzeo si u obzir transmisione gubitke kroz omotac, dok ventilacione gubitke i dobitke toplote (ima ih vise) nisi uzimao u obzir. Sve to, ako isklkjucis, daje skroz drugaciju sliku o potrebnom grejanju i o potrebnoj debljini izolacije razlicitih sklopova. Npr. kod zgrada je 8cm izolaciju u zidovimavrlo cesto dovoljno, dok kod kuca moras da stavis 10-12cm za isti zid.
Predlozio bih ti da uzmesneki od besplatnih programa (ursa, knauf..) pa da uporedis rezultate, a videces i sta se sve uzima u obzir.

laznen
laznen's picture
Offline
Registrovan dana: 14/11/2016
Poruke:

Nikako ne staješ na muku Smile
Znam da fali dosta toga. Ovo je samo ideja, a plan je da napravim kasnije neku web aplikaciju. Čisto iz hobija. Ako imaš link gde je to već urađeno, molim te podeli sa nama. Ovo su neki primeri koje sam ja našao:
http://microma.rs/kalkulator/
http://www.klimarent.com/scg/kalkulator-grejanje/
https://www.u-wert.net/u-wert-rechner/?lang=en

Na primer nigde na mogu da nađem ništa za temperaturu vezanu za lokaciju, pa sam krenuo od toga (pošto sam već imao podatke).
Ovo na šta sam se fokusirao su kuće. Zgrade me ne interesuju. Kada budem pravio zgradu, možda budem proširio program Smile Takođe me ne interesuju svi oblici grejanja. Drvo, pelet, plin, TP je ono što sam razmatrao za sebe, pa sam želeo da znam šta se kada isplati (finansijski).

I na kraju, ovi proračuni ne mogu da zamene fakultet, ko se time profesionalno bavi ne treba da se oslanja na neke amaterske proračune kao što su ovi. Ali za nas amatere nadam se da ne može da škodi. A šta ne škodi...

lookic
lookic's picture
Offline
Registrovan dana: 07/10/2011
Poruke:

Napisao sam koje program da pogledas, a na netu imas i pravilnik o energetskoj efikasnosti.
Proracun za zgrade i za kuce se ne razlikuje, samo je za zgrade lakse ispuniti zahteve propisa.
Moj komentar dominantno i bio za to sto nisi uzeo sve parametre, jer iskljucivanjem iztih u stvari dobijes skroz pogresnu sliku, pa "amaterski" proracun nema onda ni smisla. Npr. iskljucis ventilacione gubitke koji su posledica loseg dihtovanja stolarije i loseg zidanja i nisi uracunao 30-40% gubitka energije; ne uzmes u obzir velicinu, orijentaciju i tip prozora, nisi uzeo u obzir dobitke toplote koji takodje nisu zanemarljivi i smanjuju ti potrebu za grejanjem....
Temperature za lokacije imas na sajtu RHMZ-a.
Ovo sto ai postavio je isto sto si i ti pravio i daje vrlo pausalne rezultate i ja ih ne bih smatrao ni informacionim.

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Temeperature vezane za lokaciju mozes naci u pravilniku o energetskoj efikasnosti.
Tacan proracun ces dobiti kada budes napravio projekat i onda mozes da uporedis sa svojim razmisljanjima. Cak i taj tacan proracun nije tacan jer u kuci ne zive roboti vec ljudi.
Iz mog licnog primera razlika izmedju URSA programa, projekta i ovakvog proracuna je vrlo mala. (ubaci vent gubitke jer to je jos znacajno)
Ovaj proracun ne sluzi da ti izracunas da ce grejanje da te kosta 534 evra i da pred zimu kupis drva za 534 evra.
Proracun je interesantan da se stvori neka okrvirna slika kakvu izolaciju staviti i koji energent koristiti.
Npr kod mene ima 35m2 otvora a zidova, plafona i poda ima 350m2. Ako pogresim sa otvorima cak i 30% to je onda ukupna greska od 3%. Neka se pogresi i na ostatku i onda je to na kraju mala greska. Ne kazem da ne utice zaklonjenost objekta, da li ima posedjena neka jelka, polozaj prozora itd ali tu su stvari koje relativno malo uticu na proracun. Negde je proracun u minusu negde u plusu a sve ukupno se to dosta dobro potire. Npr prozori na jugu su u plusu a na severu u minusu.
Svoj proracun mozes proveriti kod nekoga ko ima TA peci jer on ce ti znati reci tacno koliko je potrosio na grejanje. Ja sam na par mesta proveri i tacnost je veca od 90%.
Cak i sa manjom tacnoscu vrlo je interesantno videti sta se desava kada se na kucu stavi 5cm izolacije, 10-15 ili 20 cm. Ako stavis 15cm izolacije i izracunas da je period otplate 4 godine a ono bude greska od 50% i period otplate bude 6 godina. Greska izgleda orgormna ali je ona u sustini vrlo mala kada se u obzir uzmu ukupne investicije.
Ovakav proracun moze da stvori neku sliku pre nego sto se ode na razgovor sa projektanom. Vrlo je dobro otici ovako sa nekim informacijama i nekom slikom nego da se ode a on pita na sta ces se grejati, TP, pelet, drva? On ce da pita koliku izolaciju staviti a ti mu kazes moze 5cm. On kaze minimum je 10 i ti kazes dobro i tu je kraj price. Ne, ti si okvirno izracunao da ces da ides sa 15cm jer se tebi licno to isplati. Meni licno se ne isplati preko 10cm. Neko ni ne pomislja ispod 20cm da stavi. Kako to projektant da zna?
Na ovaj nacin moze da se utvrdi od cega da zida, ytong, termoblok, cigla, giter i svako prema sebi da napravi plan. Da je to tako jednostavno onda bi svi gradili iste kuce, istu izolaciju, iste prozore... Ovakav amaterski proracun vrlo je dobar da se stvori neka priblizna slika kako bi se kasnije moglo razgovarati o detaljima sa nekom strucnom osobom.

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Sto se tice programa treba vent gubitci. Sta ako ima potkrovlje? Debljinu izolacije si unapred odredio. Koeficijenti za prozore nisu dobri.
Pod i plafon moze da se razlikuje u povrsini.
Nemaj jefitinu i skupu tarifu za struju i neki odnos da uneses.
Malo da je fleksibilniji program. Nekako je previse za tvog slucaj Smile

E da. Kako se vrse proracuni u 90% slucajeva u Srbiji. Dodje majstor, pogleda kucu za 2 minuta, pita kolika je povrsina i kakva je izolacija. Ti mu kazes a on kaze treba kotao 18klw, toliko rebra radijatora, trosices toliko drva i to kosta toliko i toliko. Sve ukupno tri minuta. A ti blenes u njega i izvadis pare. Jos jedan razlog zbog cega je dobar cak i ovakav amaterski proracun.

Ipak pored ovog proracuna ce opet dodji projektant i opet ce doci majstor ali ce u igri biti vise informacija, vise ideja i vise mogucnosti.

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Pre 4 godine sam i ja poceo sa ovakvim slicnim proracunom. Nisam ni poceo da pravim kucu. Izracunao sam gubitke ovako amaterski. Razmisljao o nacinu grejanja. Ima ovde negde na forumu tema.
Sada sam dosao u priliku da sve to proverim i u stavrnom zivotu na izgradjenoj kuci i mogu reci da nema znacajnih razlika. Izracunao sam tada da mi treba 12.000kwh godisnje za grejanje. Kupio sam TP i potrosio nesto vise od 4000. Kada sam proverio tacnost ona je bila da kazem 100%. Mozda sam imao srece i mozda je slucajnost ali meni su takve informacije puno pomogle. Da sam imao gresku od 30% i dalje bih smatrao da je ta greska zanemarljiva i ne bi odluke bile drugacije a puno bi mi pomoglo da donesem neke odluke.
Npr mislio sam da mogu sa dve TA peci da grejem jer znam da se neki tako greju. To bi mi bio ozbiljan zajeb iako nekima to odgovara.
Grejanje na TA peci bi me kostalo kao pola TP jer bih uvek bio u crvenoj zoni Smile