Dobrodošli, gost - Registracija | Zaboravljena šifra

Gradnja kuće – tip: Sendvič zid

89 poruka / 0 new
Poslednja poruka
Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** 2D simulacija - Kuća sa negrejanim podrumom

Simulacija je zanimljiva jer pokazuje šta se dobija ako se doda negde malo izolacije, kako plastična folija utiče
kako vazdušne šupljine utiču na rezultate, itd. Podrumski zid mnogo utiče na temperaturu i vlažnost u ćošku.
Ja se plašim vlage, i tom problemu posvećujem dosta pažnje.

Ako pretpostavaim da program greši i do 20% u odnosu kada bi se merili parametri u realnoj kući, to nije
toliko važno, jer se programom vidi trend temperature i vlažnosti u nekim pretpostavljenim uslovima.

Pretpostavio sam malo teže klimatske uslove. Ja sam uzeo za simulaciju spoljnu temperaturu -15°C,
unutarnju 21 °C a temperaturu negreajnog podruma -5 °C. Spolja vlaga 90%, u podrumu 80% a unutra 60%.

Simulacija je obavlljena samo za slučaj stacionarnog stanja. To je jedno ograničenje programa.

Spoljnu temperaturu -15°C sam odabrao prema Pravilniku.
Program za simulaciju preporučuje za zatvorenu garažu faktor temperature F=0.9.
Faktor F je broj kojim se množi spoljašnja temperatura i na to se dodaje ostatak (1-F) puta unutrašnja
temperatura.

Znači temperatura podruma bi bila = 0.9x(-15)+0.1x21= - 13.5 + 2.1 = -11.4 °C.
Stvarno ne znam kolika će biti temperatura podruma ako je spoljašnja srednja temperatura -15 °C.
Recimo, spoljna temperatura varira od dnevne -10 °C do noćne -20 °C, i to traje dugo vremena, tako da
se uspostavi stacionarno stanje.

Ja sam pretpostavio za temperaturu podruma da bude -5 °C uzimajući u obzir da će biti dobri prozori i da će garažna
vrata biti uradjena da što bolje dihtuju, i da će biti toplote u podrumu od toplotnih gubitaka od grejanja.

Inače, podrum će biti samo sa jedne strane ukopan u bedem, što će malo pomoći za temperaturu.

Uradićiu još simulacija sa malo drugačijim rasporedom izolacije poda, radi poredjenja sa postavljenim slikama.

Plavi Bor

lookic
lookic's picture
Offline
Registrovan dana: 07/10/2011
Poruke:

Plavi_Bor wrote:
*** 2D simulacija - Kuća sa negrejanim podrumom

Spoljnu temperaturu -15°C sam odabrao prema Pravilniku.
Program za simulaciju preporučuje za zatvorenu garažu faktor temperature F=0.9.
Faktor F je broj kojim se množi spoljašnja temperatura i na to se dodaje ostatak (1-F) puta unutrašnja
temperatura.

Znači temperatura podruma bi bila = 0.9x(-15)+0.1x21= - 13.5 + 2.1 = -11.4 °C.

Plavi Bor

Zbog ovoga sam i pitao. Prema pravilniku se temperatura uzima da je t=ti-(ti-te)*fx tj. u Vašem slučaju 21-(21-(-15))*0,5=3 (proračun prema toplotno bilansu)
Fx se za elemente konstrukcije iznad negrejanog prostora (a podrum je negrejan) uzima da je 0,5, što je mnogo realnije. Baš bih voleo da vidim da se nekom u podrumu sve posmrzava zimi (narano pod uslovom da ne drži neki prozor ili vrata otvorene Smile

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** 2D simulacija - Kuća sa negrejanim podrumom, izolacija poda od 10 cm je iznad plafona podruma

Ja sam iz Pravilnika uzeo spoljnu temperaturu i prelazne otpor, a faktor korekcije temperature za podrum
sam uzeo iz programa za simulaciju. I meni je izgledalo da je previše hladno u podrumu.

Uradio sam dodatne simulacije za temperature površine u funkciji različitih temperatura podruma.

Tsobe RVsobe...Tspolja..Tpodruma ..Tmin ......Tbudji......Tkondenz
21 ........60% ....-15 ........-5 .........17.2 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-15 .........0 .........17.6 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-15 .........5 .........18.1 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-15 ........10 ........18.5 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-15 ........15 ........19.0 ........16.4 ........12.9

21 ........60% ....-10 ........-5 .........17.4 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-10 .........0 .........17.8 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-10 .........5 .........18.3 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-10 ........10 ........18.7 ........16.4 ........12.9
21 ........60% ....-10 ........15 ........19.2 ........16.4 ........12.9

Zanimljivo, za dati slučaj izolacije kada se temperaqtura podruma poveća za 5 stepeni,
Onda se temperatura ćoška poveća za 0.5 stepeni.

Uzeo sam unutrašnju temperaturu 21 stepan a vlažnost 60% pa je Tbudji=16.4 °C a Tkondenz=12.9 °C.
Ako je unutra[nja temperatura 21 stepen a vlažnost 50%, onda je Tbudji=13.6 °C a Tkondeny=10.2 °C.
Znači treba se truditi da relativna vlažnost bude manja, pa je ćošak bezbedniji.

Plavi Bor

Histerezis
Histerezis's picture
Online
Moderator
Registrovan dana: 21/08/2015
Poruke:

A zar nije jednostavnije da izolujete i zidove podruma?

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Mene interesuje kada ce u podrumu biti -5? Gde zivis? Budj i kondenz ne nastaju momentalno vec ako su ovi uslovi uspunjeni duzi vremenski period.
Po meni vrlo vrlo nerealni i preterani uslovi. Kao sto je lookic rekao sve to treba prepoloviti po pravilniku i to se odnosi na neukopane negrejane delove. Za ukopane delove se ni ne racuna da li ce se pojaviti kondenz. Npr. jos nisam cuo da se nekome javio kondenz na podu.
Na -20 meni je u garazi bilo -4, -5 s tim da sam iznad jednog dela garaze imao samo crep i foliju bez izolacije (oko 5m2) i imao sam otvor za dimnjak bez dimnjaka i ostatak ploce iznad garaze nije bio izlovan. Zajednicki zid sa kucom ima 5cm izolacije tako da nije dobijao puno toplote od kuce.
Da je garaza ukupana i da nema te otvore garantujem da ne bi bila temperatua manja od 5 stepeni a realno je ocekivati neku najnizu temperaturu od 10 stepeni.

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** 2D simulacija - Kuća sa sendvič zidom i sa negrejanim podrumom

Probavam razne varijante kombinacije i debljine izolacije, ispod poda, iznad poda, zidove podruma, itd.

Kada je napolju -15°C stepeni, onda u podrumu -5°C stepeni izgleda preterano.

@lookić je izračunao da bi po Pravilniku trebalo da bude 3 °C. Ovo izgleda realnije.

Kod mene će biti jedan zid podruma ukopan, biće iznad zemlje oko pola metra.
Jedan zid je po dijagonali ukopan. Ostala dva zida su iznad nivoa zemlje.
Ovi ukopani delovi podruma bi trebalo da doprinesu višoj temperaturi u podrumu.

Mislim da bi bilo bezbedno za simulaciju uzeti podrumsku temperaturu +5 °C, ako je napolju -15 °C.

I to bi bilo u slučaju ako spoljašnja temperatura traje duže vremeana pa se uspostavi stacionarno stanje.
Još nisam pronašao kako se procenjuje koliko dana treba da se uspostavi stacionarno stanje.

Plavi Bor

vlado107
vlado107's picture
Offline
Registrovan dana: 06/11/2013
Poruke:

Vidi kod mene kako je bilo zimus a ovo je bila najzesca zima poslednjih decenija. Ne samo po velikim minusima vec sto su ti veliki minusi potrajali par nedelja.
Da budem iskren budj je pocela da se pojavljuje.
Najvise budji sam imao u kupatilu. Naknadno sam ugradio susac sto je podiglo temepraturu prostorije za 3 stepena i onda zeni nije bilo toliko hladno pa se cesce provetravalo.
Imam betonsku gredu koja nije bila izolovana. Doduse nije bila direktno napolju vec na stepensitu ka potrkovlju ali taj deo kuce je bio totalno neizolovan i mogu reci da je temperatura bila skoro pa jednaka spoljasnjoj temeperaturi. Bilo bi pravo cudo da se nije tu pojavila budj. Kupatilo malo 3m2, tusiramo se i betonska greda su ucinili svoje.

Sledece mesto na kojem se pojavila budj i to svega cetiri-pet tackica precnika 2-4 milimetra je kuhinja i to takodje uz betonski serklaz koji je delimicno izolovan (80%) ytong-om od 2.5cm a deo koji nije izolvan odprilike 2m x 10-15cm i iznad tog dela izlazi neizolvan balkon. Ocekivao sam dosta vise budji od tih par tackica.

I pojavila se po jedna tackica u dva coksa sobe i ti vertikalni i horizontalni serklazi su izlovani sa po 2.5cm ytonga (sto dodje 1cm stiropora).

E sada kod mene pre pojave budji u potrkovlju se pravila kosuljica i to masinski pa se par nedelja posle videla vlaga na tim kriticnim mestima jer je voda iz kosuljice negde morala da izbije. Ta vlaga se pojavila sutradan posle izlivanja kosuljice. Cak se negde videla vlazna povrsina 2metra x 3 cm uz ivicu plafona. Videla se i na nosecim unutrasnjim zidovima.
Nije se redovno osusiloi i onda je naisao taj veliki minus.

Znaci par tackica se pojavilo na mestu koje je ovlazila kosuljica iz potrkovlja a vlaga se videla 2m x 3 cm,
Na tom mestu je serklaz od 3 metra od cega je neizolovan bas na gornjem delu gde je vlaga i to 2m x 15cm.
Izolacija ytong 2.5xm sem na tom neizolovanom delu.
Taj neizolovan deo je spojen sa neizolovanim betonskim balkonom.
Spoljasnja temperatura 10 dana izmedju -10 i -20. Ovi uslovi su 10 puta gori nego sto ce se tebi desiti i mogu reci da nije bilo problema.

lookic
lookic's picture
Offline
Registrovan dana: 07/10/2011
Poruke:

A zbog čega na zidu podruma (bar dela gde je sokla) nema termoizolacije? To bi moralo znacajno moralo da reši problem hladnog ugla uz pod.

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

Vladine informacije su korisne jer detaljno opisuju ponašanje hladnih mostova kuće u uslovima jedne teške zime.

Ako pretpostavim da bi temperatura podruma bila +5 stepeni,
onda bi površinska temperatura u spoju poda i zida bila 18.1 stepeni što je 1,7 stepena više od temperature budji,
a za 5.2 stepni više od temperature kondenzacije.
Ovo bi možda moglo biti zadovoljavajuće i bez drugih dodatnih izolacija.

Probao sam simulacije i sa izolacijom na spoljašnjoj strani cokla ali ne može da puno doprinese.
Kada se posmatra ta zona spoja poda i zida, ona je je opkoljena sa 180 stepeni sa hladnoćom koja dolazi sa raznih strana,
kroz plafon podruma, kroz zid podruma, kroz prepušteni cerklaž, kroz prvi fasadni blok pa preko betona.

Toplota kao i struja ide linijom manjeg otpora.
Kada dodam izolaciju na jednom mestu, pa povećavam debljinu izolacije, u jednom trenutku ne vredi
dalje povećavati debljinu izolacije jer hladnoća od drugog hladnog mosta postaje dominantna.

Da bi se dobili najbolji rezultati, moralo bi se taj ugao opkoliti sa izolacijom sa svih strana,
Provešću još simulacije menjajući unutrašnju temperaturu podruma i spoljašnju temperaturu,
kako bih video koja kombinacija može stvoriti uslove za kondenzaciju i budj u ćošku podruma,
i koje bi bilo zajedničko kompromisno rešenje.

Plavi Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

2D simulacija sendvič zida – cerklaž izmedju prizemlja i podkrovlja

Uradio sam nove 2D simulacije.
Unutrašnja temperature prizemlja i potkrovlja T=21 °C, vlažnost 60 %.
To odredjuje teoretsku površinsku temperature Tbudji=16.4 °C i temperature kondenzacije Tkondenz=12.9 °C.
Spoljašnja temperatura T= - 15°C, vlažnost 90 %.

U potkrovlju sam pretpostavio pod od parketa na OSB, a ispod je zvučna izolacija 5 cm. Razlog je da mogu da koristim
prostor od 5 cm uz zid za vodjenje električne instalacije ispod OSB u savitljivoj rebrastoj cevi.

U simulaciji površinska temperature u uglu poda i zida u potkorvolju je Tmin=19.4 °C, što je ispalo vrlo dobro.
Medjutim, razočarao sam se kada sam dobio temperaturu u uglu plafona i zida u prizemlju, samo Tmin=15.3 °C stepeni,
što je ispod kritične teoretske temperature budji 16.4 °C, i što stvara uslov za pojavu budji.
Očekivao sam bolji rezultat u tom uglu. Koliko je simulacija precizna, ko to zna.

Dalje sam eksperimentisao, pa sam u ugao plafona dodao horizontalno parče stiropora 5x1 cm, a uz zid dodao parče
vertikalnog stiropora 1x5 cm. Sada se temperature u tom uglu povćala od 15.3 °C na 17.2 °C.

Onda sam probao drugu varijantu, da fert blok ispunu direktno naslonim na zid, pa sam dobio temperaturu Tmin=17.1 °C.
Kada sam drugoj varijanti dodao u ugao plafona i zida horizontalno i vertikalno parče stiropora 5x1 cm,
dobio sam površinsku temperature da se povećala sa Tmin= 17.1 °C na Tmin=18.3 °C.

Umesto ova dva parčeta stiropora bi se moglo postaviti jedno trouglasto parče stiropora i prekriti malterom.
Jedino što bi tada ugao izmedju plafona I zida izgledao drugačije, ne bi bilo pravog ugla.

Prikačene su slike.

Plavi Bor.

  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_materijali-1a.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_temperatura_-_1a.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_vlaznost-_1a.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_materijali-1b.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_temperatura_-_1b.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_vlaznost-_1b.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_materijali-2a.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_temperatura_-_2a.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_vlaznost_-_2a.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_materijali-2b.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_temperatura_-_2b.jpg
  • plava_kuca_12_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_vlaznost_-_2b.jpg
Histerezis
Histerezis's picture
Online
Moderator
Registrovan dana: 21/08/2015
Poruke:

Plavi Bor, uporno usvajate u nivou međuspratne konstrukcije karakteristike kao za kontinualan prepust na kome je spoljni zid. Uprosečite to. uzmite efektivnu vrednost koeficijenta toplotne provodljivosti. Znači 1m stiropora pa 15cm zub i tako naizmenično. Može zub i dvojna greda da budu i tanji ali je malo komplikovanije za izvođenje. Pomerite stolariju da se gađa sa spoljnom površinom zida... Ne igrajte se sa tim parčićima stiropora po ćoškama...

  • 0._grafici_push_over_uzorak_sp21_09.05.jpg
lookic
lookic's picture
Offline
Registrovan dana: 07/10/2011
Poruke:

Plavi Bor,

Da li Vam je palo na pamet da razmislite o rešenjima koja se koriste za pasivne kuće (u cenu ne ulazim, nemam pojma kolika je).

Na slici je komercijalno rešenje, a meni je palo na pamet da na mestima vetikalnih serklaža prepustite konzole i da onda te konzole povežete gredom na koju se oslanja fasadni zid. Tako bi ste praktično imali izolaciju celom visinom zida sem na mestima konzola, koje bi bile širine cca 25cm i visine 30-35cm, što je stvaro beznačajno. Komercijalno rešenje nema ni taj problem pošto je horizontalni serklaž fasadnog zida fiziki odvojen od onog za noseći zid.

  • corbel.jpg
Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

2D simulacija sendvič zida – cerklaž izmedju prizemlja i podkrovlja - cerklaž je sa DVOJNOM GREDOM

123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789

2D simulacija u delu preseka dvojne grede gde je izolacija daje veoma dobre rezultate.
Temperatura u uglu plafona i zida je tada Tmin=18.9 °C.
Linije vlažnosti izohigre su dobe.
Ostavi sam visinu dvojne grede 20 cm.

Trebam da preciznije izračunam srednji koeficient toplotne provodnosti kada je kod dvojne grede izolacija 1 m,
a prepušteni zub od betona 15 cm. Posle toga ću ponoviti simulaciju.

Za sada sa probao jedan srednji koeficient (usvojen otprilike) da bude tri puta gori nego koeficient provodnosti za stirodur,
i u tom slučaju dobio površinsku temperaturu u uglu Tmin=17.9 °C.

Dvojna greda je dobro rešenje da se smanji uticaj hladnog mosta preko serklža. Važno je pravilno armirati dvoju gredu
zbog seizmike.

Plavi Bor

  • plava_kuca_13_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_materijali-3a_.jpg
  • plava_kuca_13_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_temperatura_-_3a_.jpg
  • plava_kuca_13_-_2d_simulacija_sendvic_zida_-_serklaz_izmedju_prizemlja_i_potkrovlja_-_vlaznost-_3a_.jpg
Histerezis
Histerezis's picture
Online
Moderator
Registrovan dana: 21/08/2015
Poruke:

Plavi Bor, gde planirate da pravite kuću? Jel u Vlajkovcima kod Brusa pa se toliko sekirate za seizmiku. Dobri su rezultati sa dvojnom gredom ne treba ništa izmišljati trudite se da u što većoj meri koristite proverena rešenja što je već negde rađeno i pokazalo se dobro.

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

Ja se najviše plašim vlage, a na drugom mestu je seizmika. Zato sam dosta čitao o tome.
Program za simulaciju mi je pomogao da bolje sagledam hladne mostove.
Dvojna greda rešava problem površinske temperature u uglu.

Ja sam razmatrao razne tipove kuća za gradnju – Američki način gradnje, zatim pasivne kuće, pa sendvuč fasade, onda naše
klasične kuće od šepera, i kuće čiji su zidovi uradjeni od konoplje i kreča. To se zove “hempcrete”.

Pošto je moj plan velika kuća sa visokim podrumom, pasivna gradnja nije isplatljiva. Iz pasivne gradnje sam usvojio da na
cerklaž se prvo stavi stirodur koji se koso zaseče, pa na to dolazi PVC folija a onda staklena vuna. To je simulacija i
pokazala da je to dobar metod, jer se javlja kondenzacija baš u uglovima, a stirodur je otporniji na vlagu.
To sam video u dvema pasivnim kućama: „Denby Dale passive house“ i takodje druga kuća „Golcar passive house“.
One su uradjene sa najnovijim materijalima i tehnikama. Imaju sendvič zid sa 30 cm izolacije a na tavanu i više.

Da kojim slučajem gradim prizemnu kuću, bez potkrovlja, ja bih veoma ozbiljno razmotrio kuću kombinaciju šepera i trske.
Znači materijal je drvo, zemlja, glina, kreč i trska. A pregradni zid može biti od cigle da ima bolji toplotni kapacitet.

Plavi Bor

Histerezis
Histerezis's picture
Online
Moderator
Registrovan dana: 21/08/2015
Poruke:

Plavi Bor, ne čini li vam se da se preterano plašite i vlage i seizmičkog dejstva?

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

Kada čovek procenjuje sam sebe, obično je subjektivan.
Verovatno se ja malo više plašim u odnosu na druge, pogotovo vlage i seizmike.
Od hladnoće se lakše zaštititi.
Tokom mog školovanja sam stanovao kraće vreme u privatnoj kući gde je javljala kondenzacije u ćoškovima.
Vlaga u kući je nezgodna stvar. Baš žalim ljude kada pročitam da imaju problema sa vlagom.

Plavi Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Termiči prekid za betonske ploče

@lookic je postavio sliku termičkog prekida za betonske ploče. Google „thermal break solutions“.
To je pogodno da se smanji hladni most kod balkona, izmedju dveju ploča, kod nadvoja, itd.

To me je podstaklo da mogu da rešim hladni most kod ulaznih vrata u varijanti uradi sam.
Dakle, trebaju prohrom šipke i saviju se prema slikama stranih proizvodjača. Šipke se provuku kroz stirodur.
Preko stirodura treba plastična kapa, koja se napravi varenjem plastičnih ploča.

Ja planiram malu verandu na ulazu, sa krovom na dve vode, koja ima ulogu da zaštiti vrata od kiše. Dimanzije
mogu biti na primer 170 x 140 cm. Ploča verande bi bila povezana za ploču kuće uz pomoć termičkog prekida.

Ploča verande nema svoj temelj, već je spojena sa betonskim stepenicama, možda 5 ili 6 stepenica.
Na svom početku stepenice bi imale svoj mali temelj. Znači čitava konsttukcija, ( stepenice plus ploča verande)
se oslanja na temelj ispod prve stepenice i na armaturu termičkog prekida.
Na verandi bi bila dva drvena stuba na koji bi se naslanjao krov, a druga strana krova bi se nasanjala na zid kuće.

Internet mnogo pomaže.

Plava Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

Ugradnja roletne sa spoljašnjom kutijom

Do sada nisam razmatrao roletne, pa sam ove prošle sedmice gledao šta postoji na tržištu i kako se ugradjuju.
Uvideo sam da treba i ovo ranije razmotriti pre početka zidanja, jer dimenzije otvora za prozor zavise od
načina ugradnje prozora i roletne.

Treba da postignem dva cilja:
- Da kutija roletne ne prelazi spoljnu ivicu zida
- Da donja ivica kutije ne zaklanja prozor, znači kutija ne treba da se vidi iznutra

Pretpostavio sam dimenziju kutije 16x16 cm.

U mom slučaju, gde je spoljašnji fasadni zid debljine 12 cm, pojavila se potreba da visina nadprozornika,
(odnosnao gornjeg doprozornika), bude oko 13 cm, što zavisi od visine rama i krila prozora. To je malo
zakomplikovalo ugradnju stirodura, nadprozornika i okvira prozora. Trebaju ankeri za doprozornik, tiplovi
i L profil za stirodur, kako bi se stirodur dobro učvrstio. Možda L profil i ne treba, ako se stirodur nasloni na okvir.
Svi slojevi stirodura treba da se lepe medjusobno, a na krajevima da se naslanjaju na vertikalni stirodur
koji ide sa leve i desne strane prozora.

Sa stanovišta termike, ima problem, što se je ugao nadvoja unutrašnjeg zida udaljen od ćoška maltera 5 cm.
Bilo bi bolje da je više.

Ako bi se radio fasadni zid od blokova debljine 19 cm, situacija je drugačija, onda se spoljašnji nadvoj može
podići na sledeći red blokova. Ova varijanta je bolja sa termičke strane.

Slika govori više nego čitav paragraf. Zato sam pripremio sliku.

Svaki komentar je dobro došao. Da li sam dobro predvideo učvršćenje sitordura?

Plavi Bor

  • plava_kuca_-_14_-_sendvic_zid_-_ugradnja_roletne_sa_spoljasnjom_kutijom_10_jun_2017.jpg
tenzor
tenzor's picture
Offline
Moderator
Registrovan dana: 01/11/2008
Poruke:

To vam je bitno samo ako ugradjujete pvc stolariju ili al za drvo tih termičkih problema nema Smile

Histerezis
Histerezis's picture
Online
Moderator
Registrovan dana: 21/08/2015
Poruke:

Plavi_Bor wrote:
Ugradnja roletne sa spoljašnjom kutijom

Treba da postignem dva cilja:
- Da kutija roletne ne prelazi spoljnu ivicu zida
- Da donja ivica kutije ne zaklanja prozor, znači kutija ne treba da se vidi iznutra
Plavi Bor

Treba da osmislite na čemu će se držati vodilice (vertikalne vođice) roletni. Sad kako je nacrtano nema šta da ih drži. One će sa stoje odmaknute od prozora 10 do 15cm i to će da izgleda kao kad nekoi ima trokrilni prozor sa roletnom a samo na jednom krilu stavi komarnik koji distancira ravan roletne od prozora. Da li ste videli kako to ružno izgleda. Nacrtajte horizontalni presek pa će biti jasnije šta je problem... Jedno od rešenja je da se spoljašnji zid uradi sa zubom za vođice tako da one budu vidljive sa spoljašnje strane a da se ne vide iz unutra. sa tim bi iskomplikovali detalj oko prozora dodatno da više nema gde. Ja ne znam kako planirate da to sve napravite.

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Sendvič zid – Instalacija roletne sa spoljnom kutijom

- Ugradiću PVC prozore. Možda su drveni lepši, ali su PVC praktičniji, pod uslovom da je plastika dobra, da ne propadne
od UV zraka sunca.

- Ugradnja roletne i komarnika je prilično komplikovana. Sve zavisi od dimenzije štoka, dimenzija vodilica za roletne
i komarnik. Nema dovoljno slika na internetu sa kotiranim dimenzijama.

## Startovao sam od jedne ideje da se vertikalne vodjice, (vodilice),od roletni zašarafe na tri parčeta pocinkovanih traka.

Te pocinkovane trake su postavljene horizontalno i zašarafljene na zid od šupljih blokova sa dva šarafa i tipla.

Početna faza je da se štok prozora vidi van maltera oko 3 cm da može da stane automat za traku na štok.

U zavisnosti od širine vertikalnog štoka prozora, možda će trebati dodatni vertikalni PVC doprozornik izmedju
štoka i zida, ili samo četvrtaste PVC podloške na mestima gde se štok prozora šarafi u zid.

Znači treba prvo postaviti prozor. Redosled slaganja komonenti prema napolju:
- Vertikalni štok prozora
- Obrnuto okrenuta vodilica za komarnik, ili obrnuta vodilica za roletnu (žljeb okrenut prema zidu),
ili neki drugi PVC profil koji je sa vidljive strane ravan.
(šta će se postaviti zavisi od razmaka koji treba premostiti izmedju štoka i vodilice za komarnik)
- Normalna okrenuta vodilica za komarnik
- Vodilica za roletnu

Ima raznih profila vodilica, na primer sa dodatnim odstojnikom do štoka. Sve zavisi od proizvodjača.
Znači treba planirati unapred.

Ključno je pitanje kako zašarafilti vodilicu roletne za pocinkovanu traku. Čini mi se da nakon postavljanja prozora,
treba sve složiti, da se vide tačne mere, pa izbušiti rupe. Naknadno bušenje rupa bi bilo teško, burgija bi bežala
a pocinkovana traka be vibrirala. Moglo bi se na pocinkovane trake učvrstiti šaraf Fi 6 mm sa maticom.

Šaraf prolazi kroz 2 cm stiodura i kroz 2 cm maltera, i na primer prolazi 1,5 cm kroz vodilicu roletne.
Na kraju dolazi podloška i matica unutar vodilice roletne.

Deo šarafa koji će biti van maltera treba zaštititi od maltera da malter ne veže za navoj. Mana ovo metode je
što je otežano malterisanje to jeste ravnanje maltera jer tri šarafa će da smetaju.

Da li ima lakši metod, za sada ne znam.

Jedino ako bi se smelo da se šarafi pomoćni profil prvo za prozor, pa onda vodilica komarnika za pomoćni profil,
pa na kraju vodilica roletne za vodilicu komarnika. Štok prozora bi bio izbušen sa tri šarafa na jednoj strani.
Ima li problem sa ovim metodom.

Plavi Bor

  • plava_kuca_-_15_-_sendvic_zid_-_ugradnja_roletne_sa_spoljasnjom_kutijom_11_jun_2017.jpg
Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Ugradnja spoljne roletne

Ne može se ugraditi roletna kako sam mislio na prvi način, da šaraf od pocinkovane trake viri van maltera.
Gledao sam raširenu šemu spoljne roletne, a takodje i video na Youtube kako se postavlja spoljna roletna.
Kutija roletne na krajevima ima plastične produžetke okrenute na dole, ti produžeci ulaze u vertikalne vodilice.
Postupak je da se vodilice prvo nataknu na te produžetke pa se sve zajedno unese u otvor na zidu.
To znači da šaraf iz pocinkovne trake ne može da viri van maltera napolje, jer bi smetao prilikom unošenja
kutije zajedno sa vodilicama u otvor zida.

Ali ima rešenje da se na šaraf navrnu produžne matice, ali tako da ne vire iz maltera, već da budu ostavljene
u nivou maltera. Uzvodljivo je ali nije jednostavno.

Dalje, video sam u Nemačkoj dve firme su pokazale šemu postavljanja vodilica roletne tako što se one mogu
sa strane zašarafiti na štok prozora. To je lakša varijanta. Slagati i šarafiti pomoćne profile jedan za drugi,
dok se ne ispuni prostor od štoka do vodilice za komarnik, pa onda zašarafiti komarnik i na krju vodilice roletne.

*** Sendvič zid - Ugradnja prozora, okapnice i unutrašnje klupice

Za sendvič zid sam video preporuke da prozor treba centrirati u sredini izolacije, jer se to pokazalo
da je najbolje sa stanovišta termike. To je dosta komplikovano izvesti.

Varijanta da se prozor ravna sa spoljašnjom ivicom nosećeg zida je jedno kompormisno rešenje, koje je lakše uraditi.

## Podprozorski profil

Video sam raznih načina kako se ugradjuju okapnice i klupice kod prozora.
Meni se više svidja varijanta gde se koristi poprozorski profil.

Podprozorski profil je dimenzija oko 30x30 mm i omogućava da se okapnica podvuče ispod štoka prozora,
a takodje klupica se podvlači ispod štoka prozora. To je pouzdanije za slivanje kiše napolju ili kondenzacije unutra.

## Profili za produžetak – proširenje štoka

Proizodjači prozora na zapadu imaju profile koji se uklapaju na postojeći štok i na taj način omogućavaju da se
na primer gornji ili donji štok izvisi kod ugradnje. Meni će ovo biti potrebno, zbog roletne da se ne vidi.
Ne znam ko ovo uvozi, to se moram raspitati, a zbog toga će mi biti smanjen izbor prozora koje mogu kupiti.

Gornji deo prozora:

1) Kajle do prozorskog nadvoja na tri ili četiri mesta.
Prostor izmedju kajli , štoka i nadvoja iznad je ispunjen pur penom.
2) Profil za produženje visine štoka (dodatna visina po potrebi)
3) Štok prozora

Donji deo prozora:

1) Štok prozora
2) Profil za produženje visine štoka (pretpostavljam da ne treba)
3) Podprozorski profil (da omogući podvlačenje okapnice i klupice ispod štoka)
4) Kajle za nivelisanje prozora na tri ili četiri mesta.
Prostor izmedju kajli , štoka i blokova ispod je ispunjen pur penom.

Plavi Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Postavljanje krova na sendvič zidove

Teže je graditi kuću sa sendvič zidom nego sa fasadom od stiropora.
Naišao sam na još jedan problem koji treba rešiti, a to je kako postaviti venčanicu (venac) krova na serklaž dvojne grede.

Razmatram krov nagiba 40 stepeni. Kada sam to nacrtao, učininilo mi se da je prepust rogova od ivice venčanice preveliki,
jer sendvič zid je dosta širok. Ne znam koliki je u praksi maksimalni prepust rogova preko venčanice.
Tako sam dodao drugu venčanicu manjeg preseka na cerklaž fasadnog zida. Pomoćna venčanica ima ulogu da podupre
rogove u tački koja je bliža spoljašnjoj ivici zida. Na ovaj način mogu imati veći prepust rogova a da se ne uviju pod težinom.

Tako sam nacrtao tri varijante.

1) Serklaži 23x20 i 10x20 cm (dvojna greda) sa gornjom ivicom u u istoj visini. Dupli venac 14x14 cm na glavnom cerklažu
a pomoćna venčanica 12x12 cm na cerklažu fasadnog zida.

2) Noseći serklaž 23x20 cm a serklaž na fasadnom zidu je 10x15, znači serklaž na fasadnom zidu je niži za 5 cm.
Venčanica na glavnom serklažu je dupla – jedna 14x10 cm a jedna 14x14 cm, dok venčanica na
fasadnom serklažu je 12x12 cm.

3) Noseći serklaž je 23x30 cm a serklaž na fasadnom zidu je 10x15 cm. Razlika u visini serklaža je 15 cm.
Ima samo jedna venčanica na glavnom serklažu je 14x14 cm, a venčanica na fasadnom serklažu je 12x12 cm.

Šta je najbolje u ovom slučaju uraditi?

Pozdrav

Plavi Bor

  • plava_kuca_-_16_-_sendvic_zid_-_krov__24._06_2017.jpg
  • plava_kuca_-_17_-_sendvic_zid_-_krov__24._06_2017.jpg
Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Postavljanje krova na sendvič zidove

Ima li ko da nešto kaže o varijantama koje sa prošli put napisao za postavljanje krova na zid koji je tipa sendvič zid?
Šta je lakše uraditi sa majstorske strane?
Nema veze ako to niste to videli u praksi. Šta onako mislite na osnovu iskustva, ili čisto teoretski, kako je praktičnije izvesti?
Ne treba se ustručavati komentarisati ili postavljanja pitanja. Komentai ili postavljena pitanja mogu da mi pomognu da uvidim da sam nešto pogrešio, ili mi daje novu ideju, to je uvek pozitivno.

*** Gradnja odžaka, rastojanje, obrada odzaka u prostorijama, izolacija odžaka van krova

Crtam plan kuće, treba da isplniram neka rastojanja i odredim položaj odžaka na crtežu, pa imam nekoliko pitanja u vezi dimnjaka - odžaka.

1) Može li se odžak postaviti uz sami zid, ili treba neki manji razmak?
2) Treba li izolacija odžaka u podrumu?
3) Može li se odžak malterisati u delu koji je u prostorijama i kojim mlaterom, krečnim ili produžnim?
4) Može li se odžak obložiti rigips pločama u prostorijama, i na koji način?
5) Može li se odžak obložiti keramičkim pločicama ili pločicama koje imitiraju ciglu? Koji mlter, produžni ili cementni?
6) Da li se može odžak iznad krova izolovati stirodurom?
Recimo, lepiti stirodur na betonski plašt odžaka, pa lepak, mrežica, pa lepak a preko lepka produžni (ili cementni ) mlater u koji je dodana crvena oksidna boja.
6) Imaju li neko opšte prihvaćeno pravilo iz prakse za to kolika je minimalna udaljenost kotla od odžaka?

Hvala,

Plavi Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Zaštita crepa od mahovine, algi i lišaja

Slučajno sam naišao kako bakarna traka na vrhu krova, bilo da je na slemenjaku (ćeramidi), bilo da je ispod slemenjaka, dosta dobro pomaže da se spreče alge, lišaji i mahovina na crepu.

@astrea je na ovom forumu napisao o dejstvu bakarne trake u temi Zastita crepa od mahovine i algi?

Evo linka za Nemacku firmu koji imaju mrežasti bakar, ili rebrasti bakar, ali to svakako može biti bakar ravan u obliki tankog lima.
http://www.moosfree.de/en_MOOSfree-Mounting-Instructions.html
http://www.moosfree.de/MOOSfree-Dachentmoosungssystem-Typen.html

Ja sam počeo razmišljati o dve varijante za krov od crepa:

1) Uraditi polukružne ćeramide – slemenjake od bakra, iste onakve kakve se koriste za limene krovove
2) Uzeti proste glinene ćeramide koji nemaju izbočina na sebi, i prekriti takve ćeramide sa bakanim limom

Izgled i estetika bi se dosta promenili u slučaju prve varijante. A trebalo bi rešiti dobro učvršćenje bakarne ćeramide.

Plavi Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Pojačanje promaje – cuga kod kotlova uz pomoć ventilatora

Naidjem usput na razne tipove ventilatora koji pojačavaju cug u dimnjaku, pa da postavim neke linkove.

Čak i dobar dimnjak sa dobrom promajom, može vratiti dim pod nekim vremenskim uslovima prilikom potpaljivanja vatre.
Pre tri godine je bila tema Prinudna promaja, pokrenuta od @Allx.

http://www.samsvojmajstor.com/portal/forums/gradjevinarstvo/instalacije-...

On nije aktivan na forumu, ali bi bilo dobro pitati šta je on na kraju ugradio.

Jedni ventilatori se stavljaju na dimnjaču a drugi se stavljaju na vrh dimnjka.

U Americi je popularan linijski ventilator od firme Tjernlund koji se priključuje na dimnu cev kod peći na drva.
To bi otprilike odgovaralo našim kotlovima manje snage.

https://www.google.ca/search?q=in+line+draft+inducer+Tjernlund&source=ln...

Taj ventilator delimično smanjuje svetli otvor dimnjače.

U Evropi su popularni ventilatori na vrhu dimnjka koji su sa strane cevi, koja viri iz dimnjka.

https://www.google.ca/search?q=draft+inducer+chimney+Tjernlund+motor+rpm...

Ventilatori koji se stavljaju na dimnjaču, verovatno bi se mogli staviti na vrata za čišćenje koja se postave u potrkovlju.
Tu bi temperatura dima bila niža pa bi bio širi izbor ventilatora. Verovatno bi se mogla koristiti konstrukcija ventilatora sa remenicom.

Ima takodje i ventilatora za cug kroz koji direktno prolazi dim.

Plavi Bor

Plavi_Bor
Plavi_Bor's picture
Offline
Registrovan dana: 15/10/2016
Poruke:

*** Koji su dobri kotlovi za grejanje na drva sa stanovišta da imaju veće ložište za drva i veća vrata za cepanice?

Čitao sam na ovom forumu teme oko izbora kotla, u kojima su su izneta generalna mišljenja o kvalitetu kotlova pojedinih proizvodjača. Žalosno je što se kvalitet izrade drastično smanjio.

Za kuću koju planiram koristila bi se samo drva za grejanje.
Zanima me koji su kotlovi najpogodniji da je ložište komotnije za drva, da mogu stati duže cepanice, da je otvor vrata za loženje veći, da je lakše čišćenje.

Od izbora kotla zavisi visina priključka dimnjače u dimnjak.

Plavi Bor