Dobrodošli, gost - Registracija | Zaboravljena šifra

Размишљања о инсталацији у котларници

11 poruka / 0 new
Poslednja poruka
mpele
mpele's picture
Offline
Registrovan dana: 02/06/2011
Poruke:

Колеге од искуства,

Може ли мала помоћ око дефинисања пројекта за кућну инсталацију за грејање (тачније за саму котларницу)?

После ишчитавања овог форума, разних приручника, упутстава за опрему дошло се скице како би све могло да буде повезано. Као што се види у питању је стамбена кућа са три грејне целине (приземље и два спрата), стим да је неизвесно да ли ће се грејати више од једног спрата у наредних неколико година.

Приликом размишљања како би све могло да буде повезано посебно се водило рачуна о следећем:
1. Сваки спрат треба да буде независтан у регулисању температуре
2. Примарни извор енергије је котао на пелет, док му је алтернатива електрични котао
3. Акумулатор топлоте је могуће заобићи, односно да се ради у режиму без акумулирања енергије (за оба котла)
4. Централни бојлер је, наравно, прикључен на цео систем

Идеја је да се са радом пумпи (P2 - P4) регулише температура по спратовима, односно у центарлном бојлеру, док се вентилима V2 и V11 омогућава искључивања акумулатора топлоте из рада.

Питања која ме муче:
1. Да ли има потребе за четворокраким вентилом (VC)?
2. Да ли и где постоји потреба за неповратним вентилима?

Да ли је по вашем мишљењу оправдано овакав систем? Да ли би могао да се додатно оптимизује?

  • grejanjesema.jpg
Grejac
Grejac's picture
Offline
Registrovan dana: 12/02/2010
Poruke:

Pozdrav,
sto se tice mesnog ventila. On je po meni na pogresnom mestu. Najbolje resenje je das mesni ventili postave nasvaku granugrejanja. NA ovajnacin se vrsi samo zasita kotla od kondenzacije ali ne iregulacija temperatue ka granama. Samim tim i punjenje bafera je ogranicen regulacjom tog jednog mesnog vla. Druga stvar, potrebna je i automatika za sanitarni bojer.

VelibrorM
VelibrorM's picture
Offline
Registrovan dana: 19/01/2013
Poruke:

SANITARNI BOJLER MORAS DA ZAMENIS CEVI GORE TOPLA HLADNA DOLE KOD OBA IZMENJIVACA
POTREBNA TI JE AUTOMATIKA ZA SANITARNU VODU DIFERENCIJALNI TERMOSTAT SA 4 SONDE
NA SVE TOPLE GRANE OBAVEZNO NEPOVRATNI VENTIL A NA SOLAR PO MOGUCNOSTI MOTORNI LOPTASTI VENTIL
DA BI PRODUZIO VEK TROSENJA IZ AKUMULACIJE RAZMISLI O AUTOMATICI ZA KLIZNO VODJENJE GREJANJA PO SPOLJNJOJ TEMPERATURI
ZA SADA TOLIKO POZDRAV

Још да се избегне коришћење великих слова, па дивота. Модератор.

mpele
mpele's picture
Offline
Registrovan dana: 02/06/2011
Poruke:

Grejac wrote:
Pozdrav,
sto se tice mesnog ventila. On je po meni na pogresnom mestu. Najbolje resenje je das mesni ventili postave nasvaku granugrejanja. NA ovajnacin se vrsi samo zasita kotla od kondenzacije ali ne iregulacija temperatue ka granama. Samim tim i punjenje bafera je ogranicen regulacjom tog jednog mesnog vla. Druga stvar, potrebna je i automatika za sanitarni bojer.

Grejac,
Можеш ли да ми појасниш на који мешни вентил мислиш – на трокраки VT или четворокраки VC? Трокраки штити котао (сад видех да је „директни поврат“ хладне воде из систем са погрешне стране вентила), док четворокраки треба да регулише температуру воде из акумулатора ка радијаторима. Мана, а можда то и није, је што је посредно ограничена и максимална температура воде у бојлеру.
У сваком случају, која је предност ако су мешни вентили на свакој грани у односу на један „централни“?

VelibrorM wrote:
SANITARNI BOJLER MORAS DA ZAMENIS CEVI GORE TOPLA HLADNA DOLE KOD OBA IZMENJIVACA
POTREBNA TI JE AUTOMATIKA ZA SANITARNU VODU DIFERENCIJALNI TERMOSTAT SA 4 SONDE
NA SVE TOPLE GRANE OBAVEZNO NEPOVRATNI VENTIL A NA SOLAR PO MOGUCNOSTI MOTORNI LOPTASTI VENTIL
DA BI PRODUZIO VEK TROSENJA IZ AKUMULACIJE RAZMISLI O AUTOMATICI ZA KLIZNO VODJENJE GREJANJA PO SPOLJNJOJ TEMPERATURI
ZA SADA TOLIKO POZDRAV

Где је потребно да се стави „MOTORNI LOPTASTI VENTIL“ на инсталацији за солар?

Што се тиче аутоматике, њу ћу сам да правим и потрудићу се да се што више оптимизује рад свих сегмената.

VelibrorM
VelibrorM's picture
Offline
Registrovan dana: 19/01/2013
Poruke:

trebas vod za grejanje sanitarne vode stavis pre mesnog ventila
mot loptasti na toplu granu solara

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 02/05/2009
Poruke:

Ima nekoliko stvari koje bih uradio drugačije:
1. Pumpa P1 i ventil V12 treba da zamene mesta. Kad nema struje gravitaciona cirkulacija treba da ima što manji otpor.
2. Mešni ventil VT: ako se opredeliš da rezervoar držiš na temperaturi 60-70*C onda on ne treba. Ako planiraš da greješ rezervoar do 70*C i da dozvoliš da temperatura u njemu padne na npr 40*C onda treba ali je jeftinije ugasiti kotao pa ga paliti ponovo.
3. Vod tople vode gde je ventil V2 ne može da bude iznad mešnog ventila VC već mora da dolazi sa leve strane zajedno sa toplom vodom iz rezervoara. Samo tako ćeš imati podešenu temperaturu vode posle mešnog VC.
4. Bojler od 280l je direktno vezan za podno grejanje a uobičajeno je da toplija voda uvek bude iznad hladnije.
5. Nisam siguran da je potrebno toliko pumpi. Dovoljno je iznad mešnog ventila VC staviti jednu i termostatske ventile na mesto ventila V3, V4, V5, V6. To bi trebalo biti jeftinije a i manje struje će trošiti. Dakle bez P2, P3, P4 i verovatno P5 koja nije nacrtana.
6. Vodovi gde su ventili V2 i V11 imaju smisla samo ako planiraš da menjaš procureli akomulator ali onda moraš imati još 4 ventila oko akomulatora.

mpele
mpele's picture
Offline
Registrovan dana: 02/06/2011
Poruke:

Тихи,
Хвала на коментарима. Пробаћу да појасним шта се све хтело:

tihi2 wrote:
Ima nekoliko stvari koje bih uradio drugačije:
2. Mešni ventil VT: ako se opredeliš da rezervoar držiš na temperaturi 60-70*C onda on ne treba. Ako planiraš da greješ rezervoar do 70*C i da dozvoliš da temperatura u njemu padne na npr 40*C onda treba ali je jeftinije ugasiti kotao pa ga paliti ponovo.

Тихи, можеш ли да ми објасниш мало боље рачуницу шта је јефтиније: да ли котао чешће гасити/палити или ставити трокраки вентил?

Иначе, котао који је планиран ће наредних неколико година сигурно бити предимензионисан, па је идеја да он ради само у оптималном режиму сагоревања (шта год то значило) и да пуни акумулатор топлоте по потреби.

Quote:

3. Vod tople vode gde je ventil V2 ne može da bude iznad mešnog ventila VC već mora da dolazi sa leve strane zajedno sa toplom vodom iz rezervoara. Samo tako ćeš imati podešenu temperaturu vode posle mešnog VC.

Вентили V2, као и V11, би се користили само у случају када се жели избећи коришћење акумулатора, а у том случају би се избегао и мешни вентил, односно вода максималне температуре би ишла у радијаторе.

Quote:

4. Bojler od 280l je direktno vezan za podno grejanje a uobičajeno je da toplija voda uvek bude iznad hladnije.

Бојлер од 280 литара је само за топлу санитарну воду за целу кућу и нема никакве везе са подним грејањем, јер није ни предвиђено. Теоретски, могло би се из њега грејати акумулатор, па у радијаторе на почетку прелазног периода, али ни сам не верујем баш у то.
Што се тиче распореда топле и хладне воде у размењивачима (а на то је указао и VelibrorM) морам да проверим искуства. Наиме, из теорије размењивача топлоте већа је ефикасност ако је противструно кретање флуида, али потражићу да ли је боље више загрејати горње слојеве воде у бојлеру него доње или више енергије предати у бојлер - и једно и друго има смисла.

Quote:

5. Nisam siguran da je potrebno toliko pumpi. Dovoljno je iznad mešnog ventila VC staviti jednu i termostatske ventile na mesto ventila V3, V4, V5, V6. To bi trebalo biti jeftinije a i manje struje će trošiti. Dakle bez P2, P3, P4 i verovatno P5 koja nije nacrtana.

Како би се онда регулисала температура у просторијама? Ако добро разумем систем та једна пумпа би радила стално а температура у кући/гранама/спратовима би се регулисала помоћу тих термостатских вентила. Да ли би у том случају био могућа регулација температуре према собном термостату?
Систем са скице се базира на томе да се рад сваке пумпе регулише програмабилним термостатима у најтоплијим собама на спрату, односно диференцијалним термостатом за бојлер санитарне топле воде, а четворокраким мешним вентилом се подешава температура воде у систему (и она је иста за све три гране и бојлер).

Quote:

6. Vodovi gde su ventili V2 i V11 imaju smisla samo ako planiraš da menjaš procureli akomulator ali onda moraš imati još 4 ventila oko akomulatora.

Вентили V2 и V11 би требали да омогуће да се користи грејање без акумулационе посуде. Рецимо, у прелазном периоду, када желим да догрејем кућу са котлом на струју али не желим да иде преко акумулатора. За ову варијанту нисам сигуран да ли је потребан још неки вентил, јер интуитивно рачунам да ће вода ићи тамо где је мањи отпор.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 02/05/2009
Poruke:

2. Ja samo poredim sa mojim akomulatorom i načinom rada: moja TP zagreje akomulator i ugasi se, pa ne radi nekoliko sati (ovih dana na +10 se od 9-16h upali 2 puta). Mene to mirovanje ne košta ništa, a ti treba da održavaš temperaturu kotla na bar 60*C a to košta. Koliko, ne znam, najbolje da izmeriš kad sve proradi. Da li je jeftinije da kotao ode u modulaciju 4-5sati ili je jeftinije da se posle 5 sati upali ne znam. Dok sam ložio, moj kotao se ne ohladi za celu noć više od 20*C.
3. Mešni ventil je deo regulacije temperature vode koja ulazi u radijatore, nije deo akomulatora i nema razloga izbaciti oba zajedno. Nisam siguran da ti u radijatorima treba voda od 70*C na spoljnjih 0*C ili na +10*C (a što ćeš imati bez mešnog ventila). A ako stvarno treba, otvoriš ventil i gotovo.
4. Jeste, teorija kaže protiv strujno ali to važi za pločaste i cevne izmenjivače sa protokom od 3-4m3/h pa naviše. Tvoj izmenjivač je oko 40cm visok i ide u spiralu. Može se smatrati da voda u bojleru miruje.
5. Jedna pumpa iza mešnog ventila je dovoljna za sve radijatore. Može da se pali sobnim termostatom (referentna soba) ili da radi stalno (ako staviš smart cirkulacionu pumpu ona će na osnovu otpora protoka tj otvorenosti ventila prilagoditi svoju snagu i protok).
6. Ako je to plan, bolje je da se akomulator napuni noću po nižoj tarifi i zagreje kuća. Ali vod treba ako je akomulator u kvaru. I svakako preko mešnog ventila jer kotao na struju možeš podesiti na 50*C ali ne i kotao na pelet.

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 02/05/2009
Poruke:

Neka moderator ovo izbriše. Opcija "pregled" bi trebala da služi da se vidi odgovor a ne da mi pisanje odmah zalepi na forum.

mpele
mpele's picture
Offline
Registrovan dana: 02/06/2011
Poruke:

tihi2 wrote:
2. Ja samo poredim sa mojim akomulatorom i načinom rada: moja TP zagreje akomulator i ugasi se, pa ne radi nekoliko sati (ovih dana na +10 se od 9-16h upali 2 puta). Mene to mirovanje ne košta ništa, a ti treba da održavaš temperaturu kotla na bar 60*C a to košta. Koliko, ne znam, najbolje da izmeriš kad sve proradi. Da li je jeftinije da kotao ode u modulaciju 4-5sati ili je jeftinije da se posle 5 sati upali ne znam. Dok sam ložio, moj kotao se ne ohladi za celu noć više od 20*C.

По овом питању имамо исто мишљење, али се нисмо разумели. У "мојој" варијанти котао се не би водио температуром воде у самом котлу већ у акумулатору топлоте - када котао ради ради у режиму максималне ефикасности. Скоро сваки котао имао могућност контроле "преко собног термостата" па бих преко тога контролисао када се котао пали/гаси.

Гледајући шему везивања котла (http://www.topling.com/proizvodi/uputstva/srpski/BT_kotao_na_pelet_25_do... страна 16), чудно ми је што се уопште не препоручује регулација температуре воде која улази у котао. Приликом хладног акумулатора котао би радио релативно дуго у неповољним условима - да ли је ово њихова грешка или то није од значаја?

Quote:

3. Mešni ventil je deo regulacije temperature vode koja ulazi u radijatore, nije deo akomulatora i nema razloga izbaciti oba zajedno. Nisam siguran da ti u radijatorima treba voda od 70*C na spoljnjih 0*C ili na +10*C (a što ćeš imati bez mešnog ventila). A ako stvarno treba, otvoriš ventil i gotovo.

Да, у праву си. Сугестија прихваћена

tihi2
tihi2's picture
Offline
Registrovan dana: 02/05/2009
Poruke:

Kotao treba da radi tako da na ulazu ima vodu od najmanje 60C. To je mera. Onaj trokraki mešni ventil koji si postavio treba to da radi. Mora biti automatizovan. Tek kad u kotlu bude preko 60*C onda se otvara ventil i zagreva akomulator. Cilj je da temperatura povratne vode u kotao ne bude ispod 60*C.
Kotao može da se gasi kada temperatura u akomulatoru dostigne npr 70*C. E sad, to je teško postići jer treba da meriš temperaturu na 2 mesta sa dva merača. Zato se obično stavlja jedan termostat koji gasi kotao kad se dostigne npr 70*C.
Zbog ovakvih uticaja i komplikacija kad šta treba paliti i gasiti ja sam sve razdvojio na 2 kruga: jedan krug je grejanje akomulatora (na zadatu temperaturu npr 60-70*C) i drugi krug temperatura vode koja ide u kuću. Tako jasno znam šta se upravlja čime.
Ona šema je po meni pograšna. Ili je predviđen režim da se kotao upali u jesen i ne gasi do proleća. Znači da stalno održava temperaturu kotla i akomulatora 60-70*C. A u kuću ide preko mešnog ventila temperatura koja je potrebna (npr 50*C). Retkost je danas da proizvođač ne zahteva mešni ventil da bi priznao garanciju.