Dobrodošli, gost - Registracija | Zaboravljena šifra

Kupovina polovnih automobila

5 poruka / 0 new
Poslednja poruka
Slobodan
Slobodan's picture
Offline
Registrovan dana: 16/04/2007
Poruke:

Odlučili ste da kupite automobil. Odmah se nameću pitanja: domaći ili uvozni, nov ili polovan? I jedni i drugi imaju svojih dobrih i loših strana, teško je dati opštu preporuku, jer izbor zavisi od više faktora, a najznačajnije su, svakako, materijalne mogućnosti kupca.

Kada?

Ponuda je najveća u proleće i leto, ali su tada i cene najviše. U jesen je nešto manja, a i cene su približno jednake. Zimi najmanje vozila menja vlasnika.

Gde?

● SAJMOVI

Stara izreka kaže: ''Na sajmu se najbolje proda, ali najbolje i kupi.'' Izbor automobila na sajmovima je ogroman (u Beogradu i nekoliko stotina vozila). Međutim, cene na sajmovima su takve da te automobile retko ko može priuštiti, tako da uglavnom možete da uživate u njihovom blještavilu...

● PRIVATNI OGLASI

U novinama ili na internetu. Neki kupci smatraju da taj put nosi najmanje rizika. U oba slučaja kupac i prodavac moraju sklopiti ugovor o kupoprodaji. Ugovor se može overiti u bilo kojoj opštini ili sudu. Porez se plaća u opštini u kojoj se nalazi prebivalište prodavca. Formulare za sklapanje ugovora možete kupiti u knjižari.

● CARINSKE LICITACIJE

One su najveća lutrija i to naročito zbog strasti koja zahvati kupce pri nadmetanju. Vozila koja se ovde prodaju su uglavnom oštećena u sudarima, ali ima i onih koja su samo neispravna. Dakle, morate računati i sa izdacima za autolimarske i lakirerske radove. Ako nameravate da mehaniku doterujete sami, biće vam potrebna dobra radionica, koju možete zaključati, sa kanalom, dizalicom za dizanje automobila, kao i dizalicom za vađenje motora. Možda će vam biti potreban i neki posebni alat koji vam neko mora napraviti (npr. za uvlačenje pogonskih vratila u glave točkova kod prednjeg pogona).

Kako se kupuje na licitaciji?

Na pregledu vozila pažljivo razgledajte vozila koja vas zanimaju. Ako su u vozilu ključevi, budite sigurni da će ih neko uzeti, i kasnije, kada dođete po vozilo, ponuditi vama za par hiljada dinara. Otuđenja raznih poklopaca (rezervoar za gorivo, ulje za kočnice i slično), prekidača i ostalih sitnica koje se teško nabavljaju su prilikom pregleda uobičajena stvar. Možete videti i vrlo jeftinu gumu montiranu na felni gotovo novog mercedesa - što je zaista misteriozno.

● Uverite se da ste pregledali baš ono vozilo koje odgovara rednom broju u oglasu. Neki put brojevi nisu jasno napisani na vozilima. tražite od službenika da vam pokaže vozilo pod određenim brojem. Ne zadovoljavajte se polovičnim odgovorom. Budite uporni.

● Uplatite depozit za određeno vozilo. Z vozilo koje se prvi put licitira, mora biti najmanje tri zainteresovane stranke - uplatite i za dva prijatelja ukoliko vam se učini da nema drugih interesenata.

● Unapred odlučite do koje ćete sume licitirati i toga se pridržavajte.

● Na izlicitiranu sumu se plaća i porez, tako da i to morate imati u vidu.

Dakle, ako idete na carinsku licitaciju, potreban vam je novac za: uplatu depozita, uplatu izlicitirane sume i uplatu poreza.

Naime, depozit možete podići tek nakon što uplatite izlicitiranu sumu. Čim izlicitirate vozilo i dobijete od službenika uplatnicu, požurite do prve pošte ili banke, uplatite određenu svotu i odmah krenite na carinsko skladište da podignete vozilo. Nemojte ostavljati vozilo da stoji na skladištu, jer se ona tamo premeštaju viljuškarom i pri tom se i oštećuju.

Upotrebljavana, tj. polovna vozila prodaju i neke firme, zbog toga što im više nisu potrebna ili zato što je firma u lošem finansijskom stanju. Sva ta vozila se prodaju ''u viđenom stanju'', dakle, bez ikakve garancije.

PRATEĆA DOKUMENTACIJA

● Saobraćajna dozvola - Prometna dozvola mora glasiti na ime prodavca, svi podaci moraju biti čitki i bez prepravki.

● Registracija i tablice - Ako automobil ima tablice, ali registracija nije obnovljena već nekoliko godina, tada prilikom ponovne registracije morate platiti naknadu za javne puteve za čitavo proteklo razdoblje.

● Broj motora i broj šasije - Brojevi u saobraćajnoj dozvoli se moraju podudarati sa brojkama na vozilu. U fabričkom uputstvu je prikazano gde se brojevi nalaze. Vozila kod kojih se nalaze na posebnoj limenoj tablici moraju imati te brojeve, takođe ukucane u blok motora, odnosno šasiju. Pazite da vozilo nema ukucana, npr. dva različita broja (događa se kod nekih vozila). Uverite se da su brojevi koje ste pronašli zaista oni pravi, a ne neki naknadno ukucani.

Nastavice se...

Slobodan
Slobodan's picture
Offline
Registrovan dana: 16/04/2007
Poruke:

Kupovina polovnog automobila, nastavak

KAROSERIJA

● Kilometraža - Teško je proceniti koliko je automobil prešao. Poznato je da se vozila gotovo uvek ''doteruju'' pre prodaje. Izlizano i izgnječeno vozačko sedište govori nam da je auto prešao poprilično, u većini slučajeva između 10.000 i 20.000 godišnje. Nemojte tražiti ''malu kilometražu''. Imajte na umu da je 10 km lošeg puta pogubnije od 500 km asfalta.

● Slupano vozilo - Relativno novo vozilo nanovo prelakirano (ostaci boje vide se na gumi oko prozora, kod delimičnog lakiranja razlike u sjaju i nijansi boje), zatim nejednaki zazor oko vrata i poklopaca, nesimetrično ili koso postavljeni branici i svetla kao i nejednoliko istrošene gume navode na sumnju da je auto bio udaren. Pogledajte da li ima naknadnih varova i deformacija na ''trbuhu''.

● Rđa, lak - Limarski i lakirerski radovi su najskuplji na automobilu i upravo njih ćete najteže obaviti sami. Zarđala karoserija neće proći ni na tehničkom pregledu. Zato pažljivo pregledajte sva sumnjiva mesta. Možda se ispod loše popravljene farbe krije zakitovana rupa ili plastika, a ne lim kao što vi mislite. Kritična mesta: pragovi, donji rubovi blatobrana, spojevi iznad točkova na blatobranu, mesta oko svetala, pod ispod tepiha u kabini i prtljažniku i mesta ispod zadnjih sedišta. Ispod mehurića nadignutog laka (ima ih i bezopasnih) je rđa. Ako su na blatobranu, verovatno je rđa probila odozdo skroz do gornje strane. Hrapavom mat laku pomaže samo novo lakiranje.

● Hrom - Požutele hromirane delove možete dobro i lako očistiti sredstvima za čišćenje (npr. Johnson Chrom-Putz). Delove sa kojih se ljušte listići hroma bi trebalo zameniti novim delovima - hromiranje starih delova je skuplje i lošije.

● Donja zaštita - Rđu ispod zaštitnog sloja prepoznaćete po pukotinama i mehurićima na sloju. Nova donja zaštita na starom automobilu je sumnjiva, ispod nje može biti svašta.

● Unutrašnja zaštita - Unutrašnja zaštita pragova, stubova, dvostrukih muldi (unutrašnjih delova blatobrana) i sl. je delotvorna samo ako je izvedena još u fabrici ili odmah na novom vozilu (tražite račun). Prepoznaćete je po gumenim čepovima na spojevima.

● Vrata, prozori i poklopci - Moraju se lagano i tačno otvarati i zatvarati, ne smeju zaglavljivati niti se klimati u šarkama. Sve gume moraju biti cele i zakrpljene kako bi dihtovale. Da li brave funkcionišu? Gde su duplikati ključeva?

● Branici i spojleri - Prodrmajte branike. Da li stoje labavo? Da li su savijeni? Opipajte spojlere. Ukoliko se klimaju, verovatno je rđa nagrizla brisače.

● Sedišta - Najviše se upotrebljava sedište vozača. Da li su opruge previše deformisane? Pogledajte i ispod presvlake. Možda su sedišta pod njima oštećena.

● Grejanje - Pogledajte gumena creva i grejač. Da li vidite tragove propuštanja (vlažne mrlje)? Ručice za regulisanje se moraju pokretati sa lakoćom. Kod uključenog grejanja dozvoljeno je da se oseća samo neznatan miris.

● Dodatna oprema - Dodatna oprema povećava cenu ukoliko je kvalitetna. To važi za radio, dodatna svetla, šiber na krovu, klimu... Proverite da li sve funkcioniše. Kuka ne povećava vrednost vozila. Ona, naprotiv, daje do znanja da je vozilo bilo izloženo povećanom opterećenju

MOTOR I PRENOSNIK SNAGE

● Pregled motora - Motor bi trebalo da bude suv i čist. Međutim, nemojte se odmah uplašiti vlažnih mrlja na spoju poklopca ventila i glave motora kao i korita i bloka. Teško je naći motor koji tu, barem malo ne ''suzi''. Ulje ne bi smelo da kaplje na tim spojevima. Tek oprani motro je smunjiv. Možda propušta. Kućišta menjača i diferencijala smeju biti najviše lagano vlažna na spojevima sa poklopcem i kod čepova za ispust i ulivanje ulja. Intervali za izmenu ulja su znatno duži, a kontrola teža nego kod motora pa se ulje ne bi smelo gubiti.

● Istrošenost - Izvucite šipku za ulje. Ako u ulju vidite sitne čestice metala, znači da su ležajevi sasvim istrošeni. Skinite poklopac za dolivanje ulja dok motor radi. Da li izbija uljana para? Da li motor u radu lupa? Ako da, kvar je teži. Pripazite, možda je lupanje prigušeno tako što je u motro stavljeno gusto ulje.

● Pritisak kompresije - Pritisak kompresije mora biti podjednak u svim cilindrima (odstupanje najviše do 2 at). Merite ga na hladnom motoru, papučicu gasa pritisnite do kraja ili proverite na kompjuteru kod automehaničara.

● Ispusni sistem Uključite motor, dlanom zatvorite izlazni otvor izduvne cevi. Ako se motor nakon desetak sekundi ugasi, izduvni sistem ne propušta. Proverite u kakvom su stanju držači izduvnog lonca i cevi.

● Rashladni sistem - Gumena creva ne bi smela biti kruta ni porozna (stisnite crevo prstima), ne sme propuštati ni na spojevima. Rashladna tečnost mora biti zelene ili plave boje (od boje antifriza). Ulje u rashladnoj tečnosti govori da je pregorela brtva na glavi motora ili brtva na mokroj cilindarskoj košuljici (kod motora sa blokom od lake legure). Hladnjak ne sme propuštati.

● Pogonska vratila - ...ili pogrešno zvana ''poluosovine'' smeju imati sasvim mali zazor u zglobovima: dignite autodizalicom, uhvatite vratilo rukom ili još bolje grip-kleštima, rotirajte ga lagano tamo-ovamo i osetićete zazor. Gumene manžete na zglobovima moraju biti cele i dobro prijanjati. U protivnom će zglobovi brzo propasti, jer će u njih ući prašina i kamenčići. Kod prednjeg pogona imate dve manžete na jednom vratilu: kod diferencijala i kod točka. Kod kardanskog vratila (motor napred, a pogon na zadnjim točkovima) prekontrolišite, pored zglobova i ležajeve, kao i elastičnu prirubnicu kod menjača. Da nije napukla?

Slobodan
Slobodan's picture
Offline
Registrovan dana: 16/04/2007
Poruke:

Jos par saveta pri kupovini polovnih automobila...

MOTOR I PRENOSNIK SNAGE

● Pregled motora - Motor bi trebalo da bude suv i čist. Međutim, nemojte se odmah uplašiti vlažnih mrlja na spoju poklopca ventila i glave motora kao i korita i bloka. Teško je naći motor koji tu, barem malo ne ''suzi''. Ulje ne bi smelo da kaplje na tim spojevima. Tek oprani motro je smunjiv. Možda propušta. Kućišta menjača i diferencijala smeju biti najviše lagano vlažna na spojevima sa poklopcem i kod čepova za ispust i ulivanje ulja. Intervali za izmenu ulja su znatno duži, a kontrola teža nego kod motora pa se ulje ne bi smelo gubiti.

● Istrošenost - Izvucite šipku za ulje. Ako u ulju vidite sitne čestice metala, znači da su ležajevi sasvim istrošeni. Skinite poklopac za dolivanje ulja dok motor radi. Da li izbija uljana para? Da li motor u radu lupa? Ako da, kvar je teži. Pripazite, možda je lupanje prigušeno tako što je u motro stavljeno gusto ulje.

● Pritisak kompresije - Pritisak kompresije mora biti podjednak u svim cilindrima (odstupanje najviše do 2 at). Merite ga na hladnom motoru, papučicu gasa pritisnite do kraja ili proverite na kompjuteru kod automehaničara.

● Ispusni sistem Uključite motor, dlanom zatvorite izlazni otvor izduvne cevi. Ako se motor nakon desetak sekundi ugasi, izduvni sistem ne propušta. Proverite u kakvom su stanju držači izduvnog lonca i cevi.

● Rashladni sistem - Gumena creva ne bi smela biti kruta ni porozna (stisnite crevo prstima), ne sme propuštati ni na spojevima. Rashladna tečnost mora biti zelene ili plave boje (od boje antifriza). Ulje u rashladnoj tečnosti govori da je pregorela brtva na glavi motora ili brtva na mokroj cilindarskoj košuljici (kod motora sa blokom od lake legure). Hladnjak ne sme propuštati.

● Pogonska vratila - ...ili pogrešno zvana ''poluosovine'' smeju imati sasvim mali zazor u zglobovima: dignite autodizalicom, uhvatite vratilo rukom ili još bolje grip-kleštima, rotirajte ga lagano tamo-ovamo i osetićete zazor. Gumene manžete na zglobovima moraju biti cele i dobro prijanjati. U protivnom će zglobovi brzo propasti, jer će u njih ući prašina i kamenčići. Kod prednjeg pogona imate dve manžete na jednom vratilu: kod diferencijala i kod točka. Kod kardanskog vratila (motor napred, a pogon na zadnjim točkovima) prekontrolišite, pored zglobova i ležajeve, kao i elastičnu prirubnicu kod menjača. Da nije napukla?

DONJI DEO

● Gume - Dubina profila gume mora iznositi barem 4-5 mm, takođe i na rezervnom točku. Da li su bokovi i gazeći sloj neoštećeni? Da li su sve gume od istog proizvođača i jednake veličine? Da li su ventili ispravni? Imaju li kapice? Nejednako trošenje guma nastupa zbog nepravilne simetrije i neizbalansiranosti točka.

● Amortizeri - Pritisnite karoseriju na jednom uglu i naglo pustite: ako su amortizeri ispravni ona će se zaustaviti nakon dva ili tri njihaja. Vlažni amortizeri propuštaju, a bez ulja ne funkcionišu.

● Kočnice - Papučica kočnice mora biti ''tvrda'' i hvatati visoko. Pritisnite je naglo nekoliko puta uzastopno. Da li je sada put papučice kraći? Ako jeste, tada u instalaciji ima vazduha i trebalo bi ga izbaciti. Držite papučicu pritisnutu neko vreme: ako propada dublje, iz kočionog sistema curi ulje (gumice u kočionim cilindrima, spojevi). Kod disk-kočnica debljina kočionih obloga bi trebalo da iznosi barem 3 mm, diskovi ne smeju imati dublje brazde - u protivnom trebalo bi ih zameniti, a to je skupo. Za kontrolu disk-kočnica treba skinuti točak (izuzetak su diskovi na diferencijalu). Na kočionom sistemu ne sme biti nikakvih vlažnih mesta, tj. nikakvih propuštanja!

● Ležajevi točkova - Podignite točak, uhvatite rukama gore i dole, lagano ga prodrmajte i osetićete zazor u ležaju (sme biti jedva primetan).

● Upravljački mehanizam - Upravljač novijih modela ne sme imati prazan hod (proverava se kada su točkovi u položaju za RAVNU vožnju). U svakom slučaju, prazni hod sme iznositi najviše dva do tri prsta na obodu upravljača. Ako je veći, istrošenost je nastupila u upravljačkom prenosniku ili u zglobovima.

ELEKTRIČNA INSTALACIJA

● Akumulator - Pogledajte ga najpre spolja. Kutija mora biti cela, bez napuklina, a ležište kutije suvo i čisto, bez korozije. Pukotine i ispupčenja na poklopcu kutije znaci su da je akumulator star. Stezaljke moraju biti čiste, bez korozije (minus pol - masa). Skinite poklopce ćelije. Da li je nizak nivo kiseline? To je znak lošeg održavanja! Dobar akumulator mora i uz uključene potrošače (svetla, ventilator, grejač stakla) okretati motor oko pola minuta. Trajnost akumulatora se kreće od dve do četiri godine, u krajnjoj liniji pet godina.

● Prekidači, instrumenti, svetla i žmigavci - Ručice prekidača ne smeju biti klimave, pri pokretanju moraju tačno upadati u svoja ležišta, sve mora funkcionisati. Okrenite ključ u bravi - dajte kontakt. Da li svetla sijalice za kontrolu punjenja akumulatora i kontrolu pritiska ulja? Uključite žmigavce. Radi li indikator žmigavaca na instrument-tabli? Da li se pale svi žmigavci? Da li radi automat za ćetiri žmigavca? Pritisnite papučicu kočnice. Da li se pale stop-svetla? Uključite poziciona, a zatim i velika svetla (oboreno/dugo). Da li svetli kontrolna lampica za dugo svetlo? Da li radi osvetljenje registarske tablice? Stakla reflektora moraju biti cela i čista, a reflektorska ogledala svetla. Da li ima nečistoća u dnu reflektora? Možda već otpada reflektujući sloj.

● Električna mreža i osigurači - Pregledajte električne vodove. Nema li tu, možda nekih novih, naknadno ugrađenih vodova? Ako je neko prepravljao električnu instalaciju, gotovo je sigurno da se tu nećete snaći, pogotovo ako je posao obavljen neuredno. Da li su osigurači na svojim mestima? Stavite one koji nedostaju. Odmah pregorevaju? Taj deo instalacije ima kratki spoj!

PROBNA VOŽNJA

Probna vožnja polovnih automobila je naročito značajna, jer se neki kvarovi mogu otkriti samo pri vožnji. Stoga odaberite neku poznatu rutu: dobar ili loš put (kocka!), zavojiti usponi i nizbrdice, nekoliko kilometara auto-puta. Na šta bi trebalo obratiti pažnju? Ako ste pre kupovine polovnog automobila vozili novi automobil istog modela, poređenje će vam pomoći da lakše prosudite stanje vozila.

● Hladni start i rad motora - Ako su električna instalacija, sistem za napajanje gorivom i motor ispravni i dobro podešeni, te ako u rezervoaru ima goriva, hladan motor se mora lako pokrenuti i ravnomerno okretati u praznom hodu za vreme zagrevanja. Ako zagrejani motor ne prihvata odmah gas, ubrzava se ili gasi u praznom hodu, rasplinjač nije pravilno podešen ili motor usisava vazduh mimo rasplinjača (usisna grana).

● Zvuk motora - Pri naglom ubrzavanju od niskih brojeva obrtaja ne smeju se čuti nikakvi sumnjivi zvukovi: metalno kloparanje znači da su klipovi oštećeni ili je zazor klip/cilindar preveliki, jako lupanje može biti uzrokovano težim oštećenjem ležajeva. Oštečenja i neispravnosti pogona bregaste osovine takođe uzrokuju kloparanje. Međutim, zvonjava pri naglom ubrzanju ne mora vas uznemiriti: ona potiče po pravilu od loše podešenog predpaljenja, odnosno od lošeg kvaliteta goriva (nizak oktanski broj). Ako u vožnji oduzmete gas i začujete lupanje-pucanje, izduvni sistem nije ispravan.

● Dim iz auspuha - Pri povećanom broju obrtaja oduzmite gas. Plavičast magličasti dim izlazi iz auspuha? Dakle, ulje prodire u natklipni prostor (i tamo sagoreva) kroz istrošene ventilske vođice. Pažnja! Potrošnja ulja u takvom slučaju može biti enormno velika.

● Maksimalna brzina - Ako je motor u dobrom stanju, tada vozilo mora na horizontalnom ravnom putu bez problema postići onu maksimalnu brzinu (prema brzinomeru) koju je deklarisao proizvođač u knjižici, budući da brzinomer u većini slučajeva pokazuje veću brzinu od one kojom se zaista vozi.

● Menjač - Promena stepena prenosa mora se vršiti lagano, precizno i bez krčanja. Krčanje? Oštećeni su sinhroni prstenovi u menjaču. Ručica ne sme iskakati iz brzine! Ako menjač zuji, zupčanici su istrošeni, možda i ležajevi. Radi izmene zupčanika, koja je skupa, i sinhronih prstenova, moraćete rastaviti menjač.

● Diferencijal i kardanska osovina - Istrošeni diferencijal najčešće zuji. Možda su i zglobovi kardanske osovine već na izdisaju. U tom slučaju u njima je prevelika prisutnost vazduha, što se odražava bučnim trzajima kod naglog oduzimanja i dodavanja gasa. Nemojte te zvukove zameniti sa kuckanjem-lupanjem oštećenog oslonca motora.

● Kloparanje karoserije - Povezite se putem na kojem se nalazi granitna kocka. Tu ćete odmah videti šta se sve trese. Radijalne gume još povećavaju vibraciju. Ako pucketaju i prozori, onda je karoserija već prilično rasklimana. Vibracije armature ploče (iza vetrobrana) nisu opasne.

● Kočnice - Ako kod kočenja automobil skreće na jednu stranu, ako osećate podrhtavanje karoserije ili čujete metalno lupanje i struganje, takve kočnice su neispravne i opasne. Sila kočenja mora se lagano i pouzdano dozirati pritiskom na papučicu.

milantina
milantina's picture
Offline
Registrovan dana: 02/04/2010
Poruke:

objasnio si ga u dlaku. Svaka ti cast, kad budem kupovao sledeci auto obavezno stampam ovu listu i nosim sa sobom. Dovoljno je samo da nabrojim prodavcu sta sve ne valja i da mu ubijem cenu

Slobodan
Slobodan's picture
Offline
Registrovan dana: 16/04/2007
Poruke:

Hehehe. Uvek moze nesto da ti uvale. Al' barem ustedi pare. Nije zgoreg imati za kasnije.