Dobrodošli, gost - Registracija | Zaboravljena šifra

Duborez detalja (od pochetnika do majstora )

542 poruka / 0 new
Poslednja poruka
zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Pozdrav Zlatko, dobro dosao.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Ravnanje pozadine

Postoje dva shvatanja sto se tiche smirglanja. Jedno smatra da smirglu ne treba upotrebljavati u duborezu i da se sve moze uraditi dletima, dok drugo shvatanje upotrebu smirgle smatra "normalnim" delom duborezachkom rada.

Da li ćete glačati ili šmirglati završeni duborez, zavisi od nekoliko faktora. Pre svega u obzir se uzima drvo na kome radite duborez. Neke vrste drveta se bolje šmirglaju od drugih. Lipa se lista prilikom šmirglanja i formira finu teksturu nalik paukovoj mreži. Beli i crni orah prihvataju šmirglu prilično dobro, kao i hrast i većina čamovine. Pre nego što počnete da šmirglate svoj duborez, isprobajte šmirglu na otpadu koji je ostao od drveta na kom radite.

Postepeno šmirglajte u tankim slojevima. Ako ste se odlučili da šmirglate jednu površinu, savet je da ošmirglate čitav duborez. Proces šmirglanja proizvodi malo drugačiji krajnji efekat nego neošmirglana površina što se prilično uočava nakon kompletnog finiširanja. Morate šmirglati nežnim pokretima jer možete oštetiti drvo pogotovo ako je reč o mekim vrstama. Često čistite prašinu pomoću suve krpe. Dobra je i oštra četkica za uljane boje koja dobro uklanja prašinu sa ivica kao i svaka četkica za zube. Kad god je moguće šmirglajte u pravcu vlakana na drvetu mada to može biti prilično teško kod duboreza sa puno detalja.

Olovke pripremljene kao sprava za merenje dubine, kao i čačkalice takođe mogu da pomognu prilikom šmirglanja. Šmirgla se obmota oko ovih pomagala kako bi se dosegla teško pristupačna i uska mesta. Olovka je jako dobra jer njome možete da proizvedete jači pritisak nego prstima.

Drugi način ravnanja površine je grebanje nekim od alata za duborez. Ravna dleta i ravna dleta sa zasečenim vrhom sa dobro naoštrenim sečivima, držati se upravno na površinu pozadine i njima se grebe duž pozadine u smeru vlakana drveta. Savijeno „U“ dleto, okrenuto na drugu stranu, takođe se koristi za ravnanje površine. Oštro sečivo će uklanjati višak drveta u veoma tankim slojevima. Vrh drvodeljskog noža se koristi za doterivanje ivica i useka. I ovde morate često čistiti prašinu krpom. Dok se lipa šmirgla, beli orah se glača dletima. Grebanje je tehnika koja se koristi pri proizvodnji stolica kako bi se dobile zaobljene ivice na sedištu.

Kada završite glačanje, izložite rad jakom svetlu i pregledajte sa svih strana kako biste videli da li je potrebno još glačanja. Kada završite šmirglanje ili grebanje, na radu ne bi trebalo da bude ni tragova obeležavanja olovkom ni udubljenja koja olovka ostavlja. Ovo je veoma važno proveriti jer kad jednom premažete rad nekim sredstvom za zaštitu ovi tragovi će ostati na njemu zauvek.

Šmirglanje i grebanje ne znači da svaki potez dleta treba da bude uklonjen. Ostavljanje tragova dleta na radu može da bude veoma efektno i može da predstavlja lep kontrast dobro uglačanim površinama visokog reljefa. U tom slučaju ćete samo uglačati telo poteza ali nećete uklanjati pojedinačni rez.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Laminiranje

Ovo je jedna od tehnika koju koriste neki duborezci da bi dobili debljinu, a ja je licno nikad ne bih koristio.

Visoki reljef je jedna od više vrsta duboreza koji mogu biti i masivni i dramatični. Kad planirate motiv, utvrđujete ne samo dužinu i širinu daske koja će vam biti potrebna, već i koliko duboko želite da zasecate u drvo. Najčešća debljina daske koja se može naći u prodaji je od 2,5cm-5cm. međutim moguće je naći i deblje daske od 10cm-12cm. ukoliko vaš duborez zahteva deblju dsku od one koju možete da nabavite, možete da laminirate dve ili više dasaka. Laminiranje jednostavno znači lepljenje dve ili više dasaka kako bi se dobila jedna deblja.

Pre nego što počnete proverite da li su površine dasaka očišćene od prašine. Nanesite ujednačen tanak sloj belog lepka za drvo (PVA) na površine koje želite da zalepite, a potom sastavite daske. Postavite neku dasku koja je malo veća od komada koje lepite, na vrh. Ova daska će zaštiti drvo koje lepite od tragova stega koje mogu nastati tokom procesa stezanja. Sve ovo pričvrstite stegama za stolarski sto. Stege postavljajte na 5cm-10cm jednu od druge kako biste pravilno utegli čitavu površinu koja se lepi. Učvršćujte jednu po jednu stegu povećavajući pritisak. Nemojte do kraja zatezati jednu stegu pre nego šro pređete na drugu jer ćete tako imati neujednačen pritisak što će oslabiti dejstvo lepka. Ostavite da se suši 24h. Kad počnete da radite duborez, tretirajte zalepljene daske kao jednu celinu.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Rad na pozadini
Korišćenje sprava za merenje dubine

Kod reljefnog duboreza moraćete da otklanjate veće količine materijala sa pozadine vašeg rada. Upotrebom sprava za merenje dubine olakšaćete posao, tako što ćete znati koliko materijala treba da uklonite.

Postoji nekoliko jednostavnih sprava za merenje dubine koje možete da napravite kod kuće. Uzmite novu olovku i dobro zašiljite jedan kraj, na tom šiljku obeležite olovkom dubinu reza. Ovo možete ubaciti u zareze na pozadini i na osnovu toga možete proceniti koliko još drveta morate ukloniti. Za detaljne radove kao što su useci koristite čačkalicu. Čak i komad kartona može da posluži. Karton bi trebalo da ima „uši“ na krajevima kako bi mogao da klizi duž visokih delova duboreza.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Svi pravimo greške!

Bez obzira koliko smo pažljivi, bez obzira koliko vremena posvetimo svakom duborezačkom potezu, ponekad, negde, napravićemo grešku. Nož će iskliznuti ili će vas tekstura drveta odvući sa linije motiva ili će visoke površine biti oštećene. To što je napravljena greška, ne znači da projekat treba baciti jer postoji nekoliko načina da popravite pogrešne rezove na svom radu.

Prvo što morate zapamtiti je da na reljefnom duborezu nisu važne linije motiva koji ste kopirali, već završni rad. Linije dizajna su vodilje, odnosno mapa, za konačan rad jer kad završite duborez nijedna od tih linija se neće videti. Ako ste promašili liniju motiva, nastavite da dubite nazad lagano ka liniji. Većina motiva je lako prilagodljiva varijacijama na originalne linije dizajna. Izbegavajte iznenadne promene poteza u nameri da se vratite liniji vodilji jer će ovo samo još više istaći grešku. Neka ta izrezana linija bude nova linija dizajna na kojoj ćete nastaviti da radite.

Postoje tri glavna razloga zbog kojih vaš rez može skliznuti sa linije motiva.

1. Prvo, možda pokušavate da režete previše duboko vać sa prvim rezom. Duboki rezovi u nenačetom drvetu nisu podložni kontroli kao ponavljani plitki rezovi. Pokušaj da skinete previše drveta jednim potezom, dovešće do toga da preforsirate rez, vršeći preveliki pritisak na alat. Ukoliko shvatite da prejako pritiskate oštricu, stanite i izvucite nož. Započnite da režete tamo gde ste stali ali ovog puta koristite plitke poteze da biste dovršili liniju.

2. Drugi razlog za skretanje sa linije motiva je samo drvo. Ako radite sa drvetom koje ima dobro definisanu liniju granulacije, oštrica noža će želeti da prati vlakno drveta. Orah je drvo sa jakom linijom granulacije i duboki rezovi imaju tendenciju da vuku nož duž tih linija, a isto je i sa hrastom. Kad vaš motiv prelazi preko granulacije ili ako sečete preko krajeva granulata, koristite male plitke sigurne linije da biste ustanovili radnu liniju. Kad radite sa komadom drveta morate biti svesni kako se kreću linije granulata i morate predvideti sledeći rez. Tako ćete izbeći mnoge greške. Ako radite na veoma komplikovanom motivu, nakon što ga prenesete na podlogu provedite malo vremena razmatrajući moguće probleme, a takve oblasti obeležite crvenom olovkom. Kasnije, kada se udubite u rad te oznake će vam signalizirati površine na koje treba obratiti pažnju.

3. Treći i najčešći razlog za greške u duborezu je korišćenje nedovoljno oštrog alata. Nenaoštreni alati su najveći uzrok grešaka kako na rezu tako i na duborescu. Da bi napravio rez na drvetu, nenaoštren alat mora se na silu provući kroz materijal. Što više budete pritiskali, to će biti veće šanse da sečivo iskoči sa linije motiva pa čak i sa drveta. Ovo može oštetiti rad, a vas povrediti. Svaki rad počnite tako što ćete potrošiti nekoliko minuta na oštrenje alata, ova navika će vam pomoći da izbegnete brojne greške.

Ponekad proklizavanje alata može da ukloni velike količine materijala bez koga će dizajn biti drastično izmenjen. Ako je moguće zaustavite se pre nego što je čitav iver uklonjen. Malo lepka za drvo može se sipati ispod isečka, a površina se vratiti na mesto. Za male isečke koristite čačkalicu za nanošenje lepka ispod ivera. Pritisnite isečak ili iver čvrsto na podlogu dok lepak ne uhvati. Ostavite ovu površinu da se osuši preko noći pre nego što nastavite da radite. Premda većina belih lepkova za drvo hvata vać za pola sata, adhezivno sredstvo nije dovoljno jako tako da je rad moguć tek sledećeg dana. Kad se lepak preko noći osuši, izrežite ili izgrebite višak lepka ako ga ima. Pažljivo uklanjanje lepka je veoma važno naročito ako ćete premazivati vaš duborez jer beli lepak ne prima boje.
Ne koristite super lepak ili plastični cement za popravke jer nijedan neće dovoljno čvrsto vezati materijal da biste mogli da nastavite duborez. Topli lepak koji se koristi u mnogim umetnostima i zanatima uspešno će zalepiti dva komada drveta ali se nakon toga ne može rezbariti jer ako zarežete po lepku skinućete čitavu traku.

Ukoliko je otpao ceo komad drveta, čim lepak počne da se steže zalepite ga selotejpom kako bi držao isečak preko noći. Traka deluje kao mala stega i osigurava da isečak ostane na mestu pod pritiskom zbog boljeg vezivanja.

Ako je u pitanju komad koji je otpao sa nekog dela motiva, kao na primer vrh lista izrezanog iz bloka, možda će vam biti potreban tipl kao dodatak lepku. Kao što biste napravili stolarski drveni tipl da biste spojili dva komada drveta, čačkalica može poslužiti kao tipl za duborez. Isecite čačkalicu kako biste dobili minijaturan tipl koji odgovara veličini dela koji popravljate. Grafitnom mekom olovkom obeležite na isečku mesto gde ćete umetnuti tipl. Pređite nekoliko puta preko markera kako biste ostavili deblji sloj grafita. Sada stavite isečak na mesto sa koga je ispao i lagano ga pomerajte napred nazad preko površine spajanja. Tako ćete preneti grafitnu oznaku sa isečka na drvo i osigurati da ste odredili tačno mesto gde ćete izbušiti rupe za vaš minijaturni tipl. Drvodeljskim nožem napravite rupe u oba komada. Stavite malo lepka u svaku rupu kao i preko površine delova koji se spajaju. Stavite tipl u isečak, a potom u rupu na drvetu. Upotrebite traku kao stegu da biste osigurali vezu tokom noći. Dobro očistite sve viškove lepka sa površine zbog finiširanja.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Duborez urezivanjem

Urezivanjem se samo spoljne linije motiva dube u površini drveta. Svaka linija motiva se seče bilo u obliku slova V pomoću drvodeljskog noža, bilo ravnim rezom pomoću malog „U“ dleta, „V“ dleta ili drugog alata za zasecanje. Izdubljene linije dovršenog motiva su ujednačene i po dubini i po širini. Jednostavne linije motiva sa velikim praznim površinama nadvisuju rezove.

Pozadina motiva ostaje u nivou originalne površine drveta. Ovo stvara dvodimenzionalni efekat; prva dimenzija je površina drveta, a druga dimenzija je linija reza. Kod niskog i visokog reljefa negativni prostor je pozadina koja se uklanja tokom procesa dubljenja ali kod urezivanja negativna površina je glavni motiv.

Sprava za merenje dubine je veoma važan alat kod duboreza urezivanjem. Možete upotrebiti i čačkalicu obeleženu olovkom da biste izmerili dubinu. Čačkalica se lako ubacuje u rez kako bi se proverila ujednačenost reza. Zadržavanje ujednačene linije, kako po dubini tako i po širini, osnovni je zadatak kako bi ste dobili dobar komad umetničkog duboreza.

Veoma detaljni, intrigantni motivi takođe su odlični za ovu vrstu duboreza. Ovde se koriste dve linije različitih veličina. Linije motiva koje definišu velike površine, kao na primer krilo ptice, isecaju se dublje i šire nego linije finih detalja. Sve linije koje okružuju velike površine moraju biti iste veličine i dubine. Linije detalja moraju biti male dubine i širine, kao na primer pojedinačne linije pera na krilu ptice. Ovaj šablon definisanja motiva koristi se tokom čitavog rada.

Ne pokušavajte da iz jednog poteza postignete željenu dubinu. Ponavljanje poteza i skidanje tankih slojeva omogućava vam bolju kontrolu nad potezima i sprečava cepanje materijala i odstupanje od linije.

Ako koristite drvo krupne granulacije možete napraviti prethodni rez pre nego što počnete da dubite. Jednostavno zarežite liniju rezbarskim nožem do dubine koju želite da postignete na kraju. Napravite nekoliko poteza dok ne dosegnete tu dubinu. Sada postavite dleto u zarez i počnite da dubite tanke slojeve.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Duborez urezivanjem je stekao popularnost tokom Renesanse zahvaljujući klasičnom drvorezu. Umetnici poput Direra koristili su duborez urezivanjem kako bi dobili izuzetno detaljne slike sa fantastičnom perspektivom i efektima dimenzije.

Kod drvoreza, duborez urezivanjem se koristi za uklanjanje pozadine motiva, ostavljajući samo linije motiva na nivou prvobitne površine drveta. Ovo je suprotna tehnika od duboreza urezivanjem u dekorativne svrhe jer je ovde površina krajnji motiv.

Kod drvoreza morate imati na umu da će se dizajn koji režete štampati kao slika u ogledalu. Ono što režete na levoj strani drvoreza pojaviće se na desnoj strani odštampane slike. Stoga, ako mislite da nešto napišete na drvorezu, morate ga napisati kao odraz u ogledalu.u suprotnom možete dobiti divnu sliku sa tekstom napisanim unazad.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Koristite osnovne tehnike objašnjenje u duborezu urezivanjem. Za drvorez koristite drvo koje se lako obrađuje, kao što je lipa, jer ćete veoma fine detalje. Takođe koristite debelu dasku jer ćete urezivati bar 2,5cm u dubinu, a možda i više. Ova duborezana drvena ploča će biti stalno izlagana vlažnoj štamparskoj boji pa je stoga potrebno da bude što deblja jer je tako manja verovatnoća da će se izvitoperiti usled vlage. Iscrtajte motiv blagim pritiskom olovke. Kad završite duborez, ostaće samo linije motiva na kojima ne želite vidljive tragove nastale usled pritiska olovke.

Ujednačenost dubine rezanja kod drvoreza može da izgleda kao nepotrebna ali ipak neka rad bude uredan i ujednačen. Kada budete odštampali prvu kopiju sa vašeg drvoreza shvatićete da se trud isplatio. Stoga radite polako i strpljivo kako biste dobili fino urađen komad.

Kada završite sa duborezanjem, okrenite ploču licem na dola na dasku sa šmirglom i šmirglajte dok ne postignete potpuno ravnu površinu. Nemojte preterivati sa šmirglanjem, radite to što je moguće manje.

Komadom glatkog tvrdog drveta uglačajte drvorez trljanjem po čitavoj površini. Nakon toga će drvorez biti sjajan. Prilikom glačanja nemojte pritiskati komad tvrdog drveta na površinu drvoreza, već ga blago trljajte. Lak pritisak je dovoljan da postignete dobro uglačanu površinu.

Bojom za drvorez na bazi vode pređite preko čitave površine drvoreza. Najbolje je koristiti valjak za boju jer će na taj način ona biti naneta ujednačeno i bez viška u udubinama. Ukoliko koristite valjak, nanesite malo boje na staklenu ploču prođite valjkom kroz boju nekoliko puta ali svaki put po drugim uglom kako biste rasporedili boju ujednačeno.

Nakon toga nanesite valjkom boju na drvorez na isti način kako ste učinili sa valjkom, svaki put po drugim uglom. Sada drvorez okrenite licem na dole na papir za štampu. Veću dasku stavite preko drvoreza i pritegnite je kako bi se postigao pritisak na papir. Najednostavniji način da to uradite je da dlanovima, raširenih prstiju pritiskate dasku. Nađite sredinu daske i stanite naspram nje, a potom polako pritiskajte. Polako brojte do deset, toliko vremena je potrebno da se boja prenese na papir.

Sklonite dasku. Okrenite drvorez zajedno sa papirom. Nežno podignite papir sa drvoreza. Krenite od jednog ugla i ljuštite papir polako i ujednačenim pokretima. Otsak će morati da se osuši na ravnoj površini preko noći.

Obrišite boju sa drvoreza. Ukoliko se boja zadržala u udubljenjima očistite je pamučnim tupferima ali vodite računa da na drvetu ne ostanu pamučna vlakna. Nemojte prati drvorez vodom jer ćete prouzrokovati deformacije drveta, a samim tim poremetiti i motiv.

Sa jednim drvorezom se može napraviti više kopija ali svaki naredni nanos boje biće malo manje jasan. Odlučite koliko kopija želite da napravite pre nego što počnete da radite. Recimo da hoćete da napravite 25 kopija. Probajte drvorez sa bojom, prvih nekoliko kopija može biti umrljano jer drvo još nije počelo da “radi” sa bojom. Kad dobijete prvi jasan otisak, obeležite ga na levoj margini papira oznakom 1/25. napišite naziv slike u centru donje margine i potpišite se i unesite datum na desnoj margini. Upravo ste dobili prvi otisak vaše ograničene serije grafika. Možda vam se čini da je 25 kopija mnogo, međutim, uskoro ćete videti da će skoro svi koje poznajete želeti jedan primerak.
Štampanje možete ponavljati mnogo puta duže vreme sve dok je drvorez pravilno uskladišten na ravnoj površini. Kada završite ediciju, nežno obišite površinu drvoreza blago navlaženom krpom, ne natapajte drvo vodom. Sada uramite drvorez i tako ćete dobiti i lepu grafiku i lep drvorez.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Intaglio (intaljo) duborez

Ako ste gledali kako se prave kolachi sa modlama, verovatno ste videli valjak sa modlama čiji je dizajn urezan u površinu drveta. Kada se testo za kolače istanji na dasci onda se valjkom prelazi preko njega, a na testu ostaju divni oblici. Ovaj valjak je primer za intaglio duborez. Kao i kod duboreza urezivanjem glavni dizajn je urezan u površinu drveta, dok pozadina ostaje na prvobitnom nivou drveta. Starinska presa za buter, pečat za vosak su takođe primeri ove duborezačke tehnike.
Kod visokog i niskog reljefa glavni dizajn je zapravo pozitivna slika, odnosno najviša površina koja ostaje nakon završetka duboreza. Intaglio duborez koristi obrnutu tehniku kako bi stvorio efekat slike. Ovde je glavna slika negativna površina rada. Umesto da uklanjate pozadinu, uklanjte materijal sa dizajna.

Intaglio koristi ovu obrnutu tehniku mnogo detaljnije od duboreza urezivanjem. Svaka površina slike je izdubljena i modelirana trodimenzionalno. Obline latica cvetova i uvojci listova umesto da izranjaju pred vama, zapravo poniru u dubinu drveta. Najfiniji intaglio je najbolje urađen onda kada je dubina dizajna preterana. Svaka površina slike ponire u drvo, dalje od originalnog nivoa podloge, kako bi se naglasio ovaj stil.

Olučasta dleta, „V“ dleta i ravna dleta sa zasečenim vrhom su glavni alati za intaglio. Drvodeljski nož će takođe biti dobrodošao deo alata, naročito za duboke detaljne linije koje spajaju pojedinačne delove motiva. Kako i kod svakog duboreza, oštrite alat često. Koristite kratke plitke poteze kako biste postavili dizajn polako. Više nego kod bilo koje druge tehnike, kod intaglia je veoma lako ukloniti drvo ali je veoma taško vratiti ga ako ste uklonili previše.

Ovo je izvanredna duborezačka tehnika za bilo koji panelni drveni element kod proizvodnje nameštaja. Budući da najveći deo originalne drvene površine ostaje po završetku dizajna, intaglio je zahvalan za detalje na nameštaju, modeliranje i lako umetanje celih panela. Prednje strane kutija i čela fijoka su naročito pogodni delovi nameštaja za intaglio duborez. S obzirom da je glavni duborez sakriven unutar dubine drvene površine, tokom godina dizajn na kome ste satima vredno radili biće veoma malo oštećen. Iako su stari po nekoliko stotina godina kovčežići za nakit će možda imati iskrzane ivice ili načete ćoškove ali će duborez biti netaknut.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Primer za dubinu

Postoji nekoliko načina da proverite dubinu intaglia. Jedan od načina je da držite rad ispred ogledala sa izvorom svetla koji stvara jake senke. Senke će vam pokazati različite dubine. Korišćenjem ogledala imaćete obrnutu sliku i novi pogled na svoj rad, a promeniće se i perspektiva vašeg oka u odnosu na sliku. Drugi način da proverite dubinu je da utisnete glinu, omekšali vosak ili hlebno testo u sliku. Svaka od ovih materija će poprimiti tačan oblik vašeg duboreza i prikazati ga u obrnutoj perspektivi. Zapravo otisak će ličiti na visoki reljef.

Pčelinji vosak ćete omekšati tako što ćete ga držati u rukama nakoliko minuta. Zatim nežno mesite vosak. Što ga više budete mesili to će se lakše oblikovati. Hlebno testo ne znači da morate svaki put da ga zamesite već možete koristiti nekoliko komada gotovog hleba bez kore. Sredinu hleba mesite u rukama, ako je previše suv dodajte nekoliko kapi mleka i nastavite da meseite. Potom ga utisnite u duborez.

Pošto ste jasno razgraničili radne površine po dubini, počnite da sređujete svaku od njih. Zaoblite lattice cveta i napravite jasne ivice na svim linijama i uglovima. Poravnajte zaobljene površine, bilo grebanjem oštrom ivicom delta, bilo laganim šmirglanjem. Lakše je svaku površinu ošmirglati čim je završite nego čekati da završite ceo duborez pa da onda šmirglate sve odjednom. Sada počnite da dodajete detalje. Kao i kod duboreza urezivanjem, detalji sežu unutar izdubljenih površina.

Lagano površinsko šmirglanje vašeg duboreza je neophodno pre nego što on postane deo nameštaja.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Rezbarenje

Jedan od najjednostavnih oblika duboreza je onaj poznat kao rezbarenje. Ova vrsta rada nema savremeno poreklo jer se njen razvoj može pratiti do izvora u varvarskom instinktu za ukrašavanje zajedničkom drevnim stanovnicima Novog Zelanda i drugim ostrvima južnih mora. Tehnički, a sa modernim alatima, to je oblik umetnosti koji zahteva vrlo malo veštine, a dosta preciznosti i strpljivog ponavljanja. Kako su ga praktikovali njegovi varvarski izumitelji, savršenost ova dva kvaliteta uzdiže njihov rad na visoko mesto prave umetnosti. Teško je shvtiti kontradiktornu činjenicu da je ovaj očito jednostavan oblik umetnosti nekada bio pred-stavnik goruće želje za prefinjenošću žestokih i ratnički nastrojenih muškaraca i da bi trebalo, pod uticajem lepo vaspitanog društva da postane jednostavan zadatak estetski nastrojenih školarki. U rukama ovih umetnika - ratnika i sa alatima sa kojima su raspolagali, uglavnom napravljenih od zaoštrenih ribljih kostiju i sličnih sirovih materijala to je bila umetnost koja je zahtevala ekvivalent mnogih finih umetničkih kvaliteta jer su je na taj način shvatili mnogo kultivisaniji narodi. Velika spretnost i svrsishodna namena ispoljili su se u razrađenim ukra-sima na veslima kanua, drškama sekira i drugog oružja što je, s obzirom na tehničke ne-savršenosti alata, zaista veoma impresivno. Budući da je tako, nema bitnog razloga zbog čega tako rudimentarnu formu kao što je rezbarija ne bi smo primenjivali na način saglasan njegovoj stvarnoj prirodi i ograničenjima. Budući da postoji tek nekoliko razlika u elementima, a da je metod tako jednostavan, logično je da uviđajući takva ograničenja kreiramo veći deo našeg dizajna. Stoga umesto proverene prenaglašene raznovrsnosti potražimo njegovu na-jjaču tačku na suprotnoj strani i pomoću jenoličnog ponavljanja motiva nalik pletenoj korpi i osvojimo nagradu koja baš i nije za bacanje pomoću strpljenja i izdržljivosti. Jedino na ovaj način tako ograničen oblik umetničkog izražavanja postaje interesantan i to u najmanjoj meri. Dizajn koji se obično povezuje sa “civilizovanom” praksom ovog rada pripada, uopšteno go-voreći, poznatoj kao “geometrijski” dizajn, što će reći dizajn sačinjen od krugova koji se me-đusobno presecaju u zamršenom motivu. I sada “raznovrsnost” dobijena na takav način, za razliku od uzvišene jednoličnosti varvarskog metoda, je crta koja obeležava slabu želju za postizanje velikih rezultata uz malo napora. Takva “raznovrsnost” je u potpunosti mehanička, tehničke teškoće, sa modernim alatima na raspolaganju, su na prvi pogled detinjarija; zato je takva vrsta dizajna potpuno neodgovarajuće za rad ukoliko su ljudske naklonosti nadražene na razuman način.

Važna činjenica sa ovom vrstom dizajna je ta da su ovi geometrijski motivi u najvećoj meri, mimo njine nepodesne “raznovrsnosti”, zasnovani na jednom detalju. Sve komplikovane rez-barije na veslima i motkama, kao što se može videti u našim muzejima, zasnovane su na de-talju kod koga rupe variraju u veličini od 1.58 mm (1/16”) do nesšto malo manje od 6.35 mm (1/4”) po najdužoj strani i to samo na posebnim mestima kao što su bordure i tome slično gde dostižu i nešto malo veću veličinu. Takvu raznovrsnost umetnik je dopustio sebi zahvaljujući približnom poznavanju kružnog oblika, mada ju je uglavnom postizao pronicljivom promenom proporcije rupa ili pomoću promene naglaska na vertikalnim i horizontalnim linijama.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Rezbarenje je danas za duboresce postalo oblik umetnosti samo po sebi. Ova tehnika koristi rezove trouglastog oblika kako bi se dobio interesantan i intrigantan dizajn koji će plesati preko površine drveta. Motivi za rezbarenje definisani su sa nekoliko osnovnih elemenata, kao što su trougao ili linija slobodnog oblika, mada razločite veličine i pozicije ovih elementa kreiraju nove motive.

Zbog toga što se u tehnici rezbarenja koristi tek nekoliko oblika može se učiniti da će motivi biti statični, međutim, to je daleko od istine. Trouglovi mogu biti dugi i uski ili veoma kratki i puni po izgledu, jednake kosine su uključene u oblik trougla. Rezbarenje je izuzetno podesno za ornamentisane kutije za nakit, držače za police i daske za hleb koje će predstavljati ukras u kuhinji.

Ova tehnika se u osnovi radi rezbarskim nožem.
Rezbarenje kao umetnost razvija se u dva pravca. Prvi je motiv koji je stvoren od trouglastih oblika ili tradicionalno rezbarenje. Slobodna forma rezbarenja se dobija fino izrezanim linijama koje se razlikuju po obliku i pravcu. Tradicionalno rezbarenje se može podeliti na fino rezbarenje i krupno rezbarenje.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Prvo iznenađenje koje čeka početnika ujedno i ono koje će mu otvoriti oči za čitav niz ograničenja nad slobodom njegovih radnji usađeno u otkriću da drvo ima određenu zrnatost ili vlakna. Ono se ponaša veoma jogunasto odbijajući da bude isečeno baš na tom mestu, odsečeno na onom, a uz sve to izgleda još i kao da uživa u tome što mu osujećuje svaki trud. Postepeno će upoznavati svoj komad drveta; gde vlakna poniru i gde izviru ili se upredaju, a kroz praksu će postati njihov gospodar. U ovome će naći, svojoj prvoj tehničkoj teškoći, neku vrstu blagoslova u prikrivenoj formi jer mu ovo postavlja granice za nešto što bi u drugom slučaju bio beskrajno maglovit izbor metoda.

Sada ćemo uzeti komad drveta, bez čvorova i pravilno isečenog sa svih strana. Neka veličina bude 30.5cm . Pričvrstićemo ga za tezgu pomoću dve stege ili jedne stege i stolarskih mengela tako da drži suprotne uglove. Sada smo spremni da počnemo da radimo ali sve do ovog trenutka nismo razmišljali o dizajnu koji nameravamo da izvedemo jer smo bili zauzeti alatima i nestrpljivi da počnemo napad na svilenkasto drvo njegovim oštrim ivicama.

Drvo bi trebalo da bude malo duže od dizajna jer će stege oštetiti krajeve. Napravite neki svoj dizajn imajući na umu one tačke koje će biti uzimane prilikom postavljanja dizajna, a koje imaju za cilj izbegavanje teškoća koje bi bile prevelike za prvi pokušaj. Te tačke bi u nekoj meri trebale da imaju ovaj efekat: dizajn bi trebalo da predstavlja lišće, položeno ravno na pozadinu, bez komplikacija u perspektivi. Oni ne bi smeli da imaju talasastu površinu. Margine svih elemenata bi, drugim rečima, trebalo da budu što je moguće bliže prvobitnoj površini drveta, a koju bi trebalo obraditi u najmanjoj mogućoj meri . Spoj listova i cveta predstavljen je jednostavnim rezovima olučastim dletom. Na dizajnu ne bi trebalo da bude ničeg što zahteva predstavljanje zaobljenim površinama. Prolaz za alat kojim će se čistiti pozadina između elemenata ne sme biti manji od 6.5mm (1/4”); to će omogućiti ugaonom graunderu širine 4.76mm (3/16”) da slobodno prolazi napred nazad. Pozadina bi trebala da bude ukopana na dubini od 3/16” (4.76mm).

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Rad na pozadini

Jos jednom da ponovimo: prvo treba da prenesete svoj motiv u punoj veličini na drvo pomoću indigo papira.

Zatim bilo sa veinerom ili V dletom uokvirite sve listove i sve ostalo, na dubinu od 3mm (1/8”), vodeći računa da ostanete na spoljnoj strani crteža. Za sada ignorišite manje detalje planirajući dizajn kao masu. Za marginu za sad ne treba praviti žleb jer ćemo nju raditi većim alatom. U ove svrhe uzmite olučasto dleto širine 6.35mm (1/4”), a onda počnite u donjem levom uglu panela da sečete žleb otprilike 1.59 mm (1/16”) unutar linije okvira motiva vodeći računa da ne odsečete delove lišća; počnite malo iznad ugla na dnu i završite malo ispod ugla na vrhu.

Tokom ove radnje kao i u svim koje slede, zrnatost drveta će manje više biti očigledna. Postepeno ćete upoznavati komad drveta na kome radite pa ćete seći tako da vaš alat ide sa zrnima, a ne nasuprot njih; što bi rekli, sećićete što je moguće više uzbrdo u smislu smera vlakana. Ovo se ne može baš izvesti u dubokim šupljinama ali do tada ćete već steći izvesno iskustvo pre nego što ovo pokušate.

Sad uzmite ravno dleto i zabodite ga u izdubljeni okvir, pritiskajući alat vertikalno na dole do one tačke da mislite da predstavlja dubinu pozadine. Za ovo vam nije potreban malj, budući da je drvo dovoljno meko da možete rukom pritisnuti alat, samo imajte na umu da sila mora biti proporcionalna željenoj dubini, kao i smeru zrna; Mnogo je manje pritiska potrebno kada se alat vodi kroz drvo dok su mu ivice paralelne sa zrnom, nego kad je položeno u poprečnom smeru; mali alati lakše prodiru od velikih što je i logično ali moramo voditi računa i o tim stvarima ili nam se može dogoditi nezgoda.

Kada ste prošli kroz ceo dizajn na ovaj način, koristeći olučasta dleta koja su potrebna za blage i oštre krive, spustite drvo skoro do podloge, ostavljajući malo za finiširanje. Ovo radite sa bilo kojim alatom koje najbolje odgovara prostoru; što veći to bolji. Secite poprečno zrna što je moguće više a ne niz njih. Ravno olučasto dleto je zgodno za ovu svrhu na većim površinama, a graunderi za uže prolaze. Na ovaj način će podloga ostati u grubom stanju pa ćete je kasnije dovršiti.

Sada uzmite olučasta i ravna dleta pa sa njima isecajte okvir što je moguće tačnije do dubine podloge i ako imate sreće, najviše za debljinu dlake dublje. Dok ovo radite neka vam se strane naginju ka spolja prema dnu. Ukoliko se olučasta dleta ne uklapaju u konture vaših linija, nemojte se mučiti, već taj mali deo ostavite za kasnije i uradite ga alatom za čišćenje, bilo ravnim olučastim dletom ili ugaonim dletom koje se koristi kao nož.

Sada imamo čitavu konturu izrezanu na dubinu pozadine pa možemo da raščišćavamo drvo koje strči između dizajna i podloge svuda okolo. Ovo ćemo raditi sa graundersima koristeći najveće kad je moguće i uzimajući najmanje samo kad je baš neophodno zbog prostora. Kada smo ovo uradili dovršićemo šuplje strane panela i napraviti mitre. Ponovo uzmite olučasto dleto i napravite čist prorez dodirujući liniju crteža na kraju panela i dopirući do dna ponora, tj. do stvarne dubine pozadine. Da biste napravili mitru (granicu) na vrhu leve strane panela izvlačite rez sve dok alat ne dosegne dno proreza koji ide duž vrha; čim stignete do ove tačke malo ga zaokrenite na gore . Brz okret drške na levo uklanja samo male količine drveta i tako formira jednu polovinu mitre. Rez poprečno na zrna bi trebalo prvo uraditi jer se na taj način smanjuje rizik od cepanja. Sada sve ponovite na drugoj strani zrna i jednu mitru ste skoro završili.

A sada nekoliko reči o poniranju podloge. One uvek izgledaju bolje ako su izdubljene olučastim dletom od onih koje su isečene pravim uglom na dole. U prvom slučaju one stvaraju utisak da je čitav rad urađen iz jednog komada drveta, dok kod zasecanja pod pravim uglom uvek podsećaju na nameštaj, kao da je komad drveta zalepljen da bi formirao marginu.

Sada imamo isplaniran rad i prilično ujednačen nivo pozadine pa smo spremni da radimo malo duboreza. Pre nego što počnemo moram da vas podsetim da morate biti veoma pažljivi pri rukovanju alatom; to je stvar od najvećeg značaja ukoliko želimo da izbegnemo gomilu isečenih prstiju i oštećenih radova. Leva ruka u duborezu ima isto posla koliko i desna ali na drugačiji način. Uhvatite ravno ili olučasto dleto levom rukom pomalo ispruženih prstiju, tj. mali prst bi trebalo da bude na sečivu, a palac bi trebalo da bude uperen ka vrhu drške; zglob treba da je oslonjen na rad. Desna ruka se koristi za guranje alata napred i za usmeravanje alata ovamo ili onamo, zapravo radi kao vodilja. Obe ruke se mogu opisati kao suprostavljene jedna drugoj po snazi jer se pritisak na alat desnom rukom ublažuje levom dok se ne postigne potpuna ravnoteža i ne ostavi taman onolika sila koliko je potrebno da se drvo iseče nežno bez opasnosti od klizanja unapred i oštećenja rada ili povrede prstiju. Na taj način alat je pod potpunom kontrolom, a i najmanja promena pritiska bilo koje ruke može mu promneniti smer ili ga zaustaviti. Nikada nemojte voditi alat samo jednom rukom jer se nikada ne zna šta se može dogoditi ako sklizne. Nikada ne talasajte alatom i uopšte imajte na umu da su to opasne sprave i za onog ko ih koristi i za rad. Nikada ne primenjujte previše sile na alat kada se nalazi u blizini osetljivih prolaza već isecajte malo po malo drveta kao miš u malim delićima.

Sada smo spremni da dovršimo naš panel. Uzmite graundere u skladu sa veličinom i uvek koristite najveći mogući. Alat držite dobro pritisnut na dole i obrijte neravnine na pozadini, vodeći alat kako pravo tako i malo na stranu. Radite pravo do lišća koje bi ako je dovoljno duboko isečeno trebalo da omogući isečcima da slobodno otpadaju ostavljajući čistu liniju preseka; ukoliko to nije slučaj onda se upravne strane moraju ponovo seći dok pozadina nije očišćena od isečaka. Alati za pozadinu su veoma skloni da se ukopaju u pozadinu i obavljaju posao sami za sebe: oštar alat, praksa i blagi pokret u stranu će ovo sprečiti. Uglove do kojih ne možete dopreti povijenim dletima, možete dovršiti ugaonim dletom.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Rad na motivu

Sada smo došli do ukrašavanja površine, za duborez ovog dizajna dodaćemo je samo malo. Sve se radi olučastim dletima. Uopšteno govoreći, uđite u žleb na njegovom najširem kraju i izađite iz njega na najužem kraju spuštajući dršku alata postepeno kako idete ka tome da podignete alat sa drveta istovremeno iscrtavajući oblike. Rezovi olučastim dletima nikada ne izgledaju tako dobro kao kada su urađeni u jednom potezu; ponovno prolaženje uz dodatke ostavlja za sobom loš izgled. Ako ovo ipak mora da se uradi alat se mora propustiti na kraju kroz čitav žleb kako bi uklonio tragove alata – pobočno klizanje ivicom u kombinaciji sa kretnjom napred obično uspeva. Da biste napravili kružni centar cveta, utisnite olučasto dleto najpre nežno i pod pravim uglom u odnosu na drvo. Kada je napravljen rez oko čitavog kruga uvedite ivicu alata u rez vrteći dršku prstima sve dok ivica ne zaseče svoj put do željene dubine.

Izdubite strane listova tamo gde je neophodno pomoću ravnog olučastog dleta unutrašnjom stranom i pomoću ravnog i ugaonog dleta spoljnom stranom. Njih bi trebalo koristiti klizećim potezom ili kao da radite nožem i ne treba ih samo gurati napred. Završite površinu na isti način svuda između zareza olučastih dleta i po ivicama listova formirajući veoma blag nagib , a onda možete reći da se ovaj panel može nazvati završenim.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Raditi pazljivo i sporo, na kraju ce vas rezultati nagraditi

bosch-ke
bosch-ke's picture
Offline
Registrovan dana: 22/10/2008
Poruke:

pozdrav zoranky išo sam na zorankyu @ yahoo.com.,i nemogu da skontam gdje se to nalazi,samo sam sazno da se spominješ na varaličar .com. dali si ribolovac ako jesi onda smo kolege. mada tvoj rad sa drvetom se zove umjetnost,., a moj nema veze sa umjetnošću,ali zato sam u ribolovu varalicom umjetnik,.,.

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Sad me napomenu, odavno nisam posetio taj forum.

Pre mesec dana sam prodao Ladu Nivu, pa od tada malo redje idem na pecanje, a i zatrpan sam nekim obavezama. Moram skoro "sici do reke". Bas mi zagolica radoznalost kad pomenu, a na temi "strug za drvo" je postavljeno pitanje da li se moze strugom praviti vobler.

Ja sa varalicom ne mogu sebe nazvati umetnikom ali ne ide mi loshe, u stvari kako kad.

Bistro Smile

bosch-ke
bosch-ke's picture
Offline
Registrovan dana: 22/10/2008
Poruke:

koincidencija +čudna stvar jeste zbrka,ali i ja sam posjedovao ladu ,,rivu,,, ti nivu,nebitno,samo hoću da se izrazim prosto da bi vjerovatno devedeset.kakva reč za napisati ,,,posto nas forumaša ako sebe mogu tako da nazovem, pošto mi je ovo prvijenac treba da češće posećujemo prirodu i reke, a ne da se tu nešto tipkamo i pametujemo jedan drugome ,ma koje kada nešto korisno naučio na ovakvim forumima ljudi reše svoj prooblem iviše ih ne interesuje sajt,do sledećeg problema,ali ja lično imam problem. kada se konektujem odmah idem na sam-s-m-kao da sam nečim privučen,.,ma bez obzira dali neko nekom pomogao ili ne pomogao ja sam se navukaona na sam svoj majstor.mada su neki ,,što sam ja primjetio za ovo kratko vreme počeli da traže malte nemogućeili čarobni štapić..

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Kao sto si i napisao, ima nas raznih, ima ljudi koji hoce da pomognu, a ima i onih koji su samo "chitachi", pokupe ono sto im treba i nestanu. Nije ni bitno.

A sto se tiche prirode, podrzavam potupuno tvoj predlog, nista lepse od reke, samo treba uhvatiti vremena. Nema lepshe stvari niti lepseg odmora od vremena provedenog pored reke, josh ako si pecarosh...

carving_bb
carving_bb's picture
Offline
Registrovan dana: 30/10/2008
Poruke:

OK!

Boky23
Boky23's picture
Offline
Registrovan dana: 26/10/2008
Poruke:

Moj pocetnicki "duborez"....

  • dsc00130.jpg
zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

@Boki23,

super izgleda.

Boky23
Boky23's picture
Offline
Registrovan dana: 26/10/2008
Poruke:

Hvala!Radio sam u lipi,fenomenalno drvo za duborez....
Evo jos par mojih radova....ove kutijice su od camovine,mnogo muke!
Nisam uspeo da nadjem neki kvalitentni alat.Imam 10 dleta za duborez koje sam kupio u wobyu 1600din a valjaju samo dva.....
A da li treba koristiti neki drugi alat sem dleta kao sto su ceone brusilice?Izgledaju vrlo korisno....

  • fgre (2).jpg
  • 12-09-08_1312.jpg
zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Ako to koristish odstupash od principa duboreza. Za tipichni duborez se ne koriste masine tipa brusilica, glodalica i sl. Chamovinu izbegavaj za duborez, zbog rasporeda vlakana veoma je tesko raditi sa njom.

Probaj sa tvrdjim drvetom, orah, javor i sl. Jeste tvrdje drvo ali je veoma lepo kad se obradi. I negde na forumu smo pisali, nema tzv. "gnjechenja" prilikom rada.

Boky23
Boky23's picture
Offline
Registrovan dana: 26/10/2008
Poruke:

Ma znam da camovina nije za duborez ali trnutno nemam bolje drvo.
Kod mene na ovom stovaristu ima samo camova gradja....
A gde ima malo bolje drvo da se nadje?Jer znas cenu?

zorankyu
zorankyu's picture
Offline
Registrovan dana: 29/11/2007
Poruke:

Sa drvetom svi kuburimo. Pogledaj oglase.

Cene su razlichite, zavisi na koga naletish. Lipa je od 250 do 300 EU/m3. Orah oko 600EU/m2. Javor slichno.

Ovo su ti cene za suvo drvo.

Boky23
Boky23's picture
Offline
Registrovan dana: 26/10/2008
Poruke:

eee da...vrlo skupo...skoro sam nabavio par orahovih trupaca ali su jos sirovi...
Trebalo bi ovih dana da pocnem da pravim neku kutijicu za moju devojku planiram da uradim celu u duborezu,ali imam smo camovinu.....

carving_bb
carving_bb's picture
Offline
Registrovan dana: 30/10/2008
Poruke:

OK

pljoska
pljoska's picture
Offline
Registrovan dana: 10/04/2007
Poruke:

super su vam radovi,svaka cast...

Smile

danijelavuksanovic
danijelavuksanovic's picture
Offline
Registrovan dana: 20/12/2008
Poruke:

sve pohvale za temu i za interesantne tekstove. Ja sam jos uvjek samo amater, cak stavise ne mogu reci da sam uopste duborezac (vise asistent) posto sam sa ovom tehnikom dosla u kontakt preko mog muza koji i sam nema previse iskustva ali ima ogromnu ljubav prema duborezu. Ja sam se do sada vise interesovala za crtez i slikanje tako da se ispostavilo da smo ja i moj muz odlicna umjetnicka kombinacija, ja imam dara za crtanje a on za tesanje, tako da ono sto radimo uglavnom sami smislimo. Duborez je mnogo prijemciva tehnika, pa sam pocela da se interesujem za sve o toj temi i stvarno je super sto ovdje ima toliko korisnih savjeta i informacija. Rado bih prikacila i jedan nas duborez (ja ga prisvajam bez obzira sto je moj muz odradio 90% posla:-), ali ne znam kako. Molim Vas pomozite!