Marko,Marko...Hrvati za AZOT kazu kazu DUSIK.
Mala skola zavarivanja
Da, sada i ja nesto gledam i jeste azot dusik, na boci stoji manometar za kiseonik..
Evo mene sa novim imenom i starim smislom za humor i tehniku.Idemo dalje dugujem pricu... v.madzar
Jel se moze azotom variti MIG i TIG postupkom ?
pozdrav
Marko
Gasovi za zavarivanje inace sluze da zastite zonu vara od stetnog uticaja upravo azota i kiseonika iz atmosfere.
Inace koliko ja znam u azotu se vari samo cist dezoksidirani bakar ali nista vise ne znam o tome.
Aha. Pitam posto znam da je azot inertan gas
pozzz
Nabavio sam odličan video kurs REL zavarivanja na dva CD-a. Na engleskom je bez titla, ali mislim da je razumljiv i nekom ko ne zna engleski. Kome treba neka mi se javi, rado ću mu narezati, naravno besplatno. Ja sam u BG-u.
Evo i mene ...
U vlasništvu mi je aparat Mig 170 Iskra !
Pored toga imam napravljen aparat za elektrolučno zavarivanje bez podešavanja amperaže .
To je neka trabakula , ali poslužio je dobro za varenje konstrukcija debljine stjenki do 5mm.
Ovaj Mig je namjenjen za tanje limove jer imam namjeru raditi prepravke na autu .
Ovaj stari elektrolučni je za izradu šasije , a ovaj novi za finu obradu varenja lima!
Ljudi ima li ko iskustva sa varenjem bakra?
Imam ja, i sa lemljenjem i zavarivanjem i bakra i legura bakra (mesing, kalajna bronza, aluminijumska bronza...) kako sami sa sobom tako i jednih sa drugim ukljucujuci zavarivanje legura bakra sa celicima i lemljenje bakra sa aluminijumom i celicima...
Sa bakrom treba biti oprezan, kao i sa mesingom jer su pare koje se javljaju pri nekim postupcima zavarivanja (MIG) opasne po zdravlje (tzv. metalna groznica)pa je upotreba zaštitnih sredstava obavezna.
Zorane mozes li mi objasniti zavarivanje bakra elektricnim ili CO2 aparatom?Sto se tice lemljenja to znam.Znaci interesuje me bakar-bakar razlicitih debljina materijala
Kljuc za uspesno zavarivanje bakra (dezoksidisanog) je predgrevanje i pripajanje. Zavisno od debljine, potrebno je dostici 300-600C. Ako probas da zavarujes delove koji nisu "dovoljno" predgrejani, umesto da dodje do utapanja i slivanja elektrode sa delom dolazi do pretvaranja u kuglice koje otpadaju. Ova temperatura se mora odrzavati tokom celog zavarivanja. Za limove do 3 mm, ili bez predgrevanja za TIG i MIG ili sa predgrevanjem do 150C za elektrodu. Za limove 5 mm oko 250-300C...8-10mm=400-500C... 15 mm=600C. Ovo shvati orijentaciono...
Po meni najbolji nacini su TIG i MIG, a REL samo ako neko mora a gasno uz topitelj je skoro zaboravljeno.
Zbog sirenja bakra, pozeljno je da su zlebovi nesto siri nego kod celika. A praksa pokazuje da je uz predgrevanje najvaznije uraditi sto jace pripoje, tj uraditi ih debelo i cesto.
Za TIG i gasno se ne preporucuje isecanje komada osnovnog materijala pa zavarivanje sa njim vec iskljucivo sa dodatnim materijalom koji u sebi sadrzi razne dezoxidatore i sl agense radi povolnije mikrostrukture ali i zbog nize tacke topljenja sto je povoljno radi manjeg upijanja gasova cemu je bakar u tecnom stanju vrlo sklon...
TIG se radi sa wolframom na - polu. TIG je sjajan za tanke limove...
Kada se radi reparatura "starog" bakra TIG-om pozeljno je koristiti i topitelj.
MIG se radi u cistom argonu. Ko ima pulsni aparat moze raditi i limove od 2 mm, inace je MIG za limove od 4 mm navise. Ovo je uvek moj izbor za limove deblje od 2 mm.
REL se uvek radi sa suvim elektrodama da se ne bi uneo vodonik u metal sava. Drzati kratak luk, a elektrodu voditi vertikalno, i izabrati sto je moguce veci precnik i amperazu. Kod REL-a ne stedeti na predgrevanju jer je luk slabiji nego kod MIG-a i TIG-a.
Dodatni materijal je cist bakar sa malim dodatkom nekih elemenata... npr Mn, ili Si ili Ag... Kome treba dodatno objasnjenje o ovim zicama i elektrodama neka kaze... Imam i uzorke ovih sto zica sto elektroda...
Metal sava treba iskivati dok je vreo, radi dobijanja bolje i jace strukture. Ako se polaze vise od 1 zavara, treba skinuti oxide sa prethodnog sloja.
Zastita je obavezna, dimovi su otrovni zato koristiti usisivac dimova a ne ventilator ili promaju za odvodjenje...
Inace zbog toga sto se bakar mora predgreajti na visoku temperaturu, mnogi zavarivaci ce reci da je upravo njega najteze zavarivati jer ne moze se osloniti na njega a isijava toplotu, a ako se ne odrade dobro pripoji, puca...
Dali se nekome desilo da var obijete čekečem?
Pitanje je zašto?
Moguca objasnjenja su:
- da se stvorila krta zona u tzv "zoni uticaja toplote" i udarac otkida zavareni spoj. Ovo je cesto kod sivog liva i visokougljenicni celika.
- da je doslo pri zavarivanju do prslina u metalu zavara, pa udarac lako odlama.
- zavareni spoj je slab, bilo da je mali po poprecnom preseku bilo da je ustvari doslo samo do nalepljivanja a ne stapanja iako se na oko cini da je sve u redu (ovo je cest slucaj kod CO2 zavarivanja kada se slabim aparatom rade debljine preko 4 mm),
Ako bolje opises svoj problem (materijal, debljina, oblik spoja, postupak zavarivanja, elektroda/zica...) sigurno cemo ti pomoci.
Postoji izreka "ima svega 5-6 prostih pravila u zavarivanju. Postujte ih i sve je lako"...
Evo ovako ...
Aparat Mig 170 , tek prva proba bez upustva!
Čisto proba aparata!
Varenje dva komada lima totalna katastrofa !
Ipak spojeni su "NEKAKO"
Znam iz prethodnih postova da treba podesiti brzinu izlaza žice , amperažu i ventil gasa !
Ali u preksi za početnika je to malo puno sve odjednom !
To sa varom i čekičem se desilo na komadu "L" profila koji je bio probni 2mm stjenka !
4-ri su podioka na aparatu ( Snaga ) .
Brzina protoka žice nekih 10-tak!
Jedino nepoznato je koliko treba odvrnuti ventil za co2 gas !?
Ono sto ti zoves "snagom", to ti je voltaza i kazes da ima 4 podeoka,
Za brzinu zice kazes da ima 10 podeoka...
Amperazu ne mozes direktno da podesavas, vec ona zavisi od brzine zice (za izabrani podeok napona).
MIG 170 je verovatno 170A aparat, i to je za hobby potpuno dovoljno. Limove debljina do 3 mm ce da zavaruje perfektno...
Mozes li da slikas plocicu na zadnjoj strani aparata i da je ovde okacis? Ili da kazes tacno ime aparata da ga nadjemo na netu i vidimo sve njegove karakteristike.
I kojim precnikom zice zavarujes? 0.8 mm?
Inace protok gasa za tanke limove bi trebao da bude 6-10 l/min, zavisno od precnika zice i amperaze tj brzine zice i voltaze.
Sa zadnje strane ima samo nosač boce !
Sve je naprijed a aparat je : Mig 170 Iskravar.
Taj protok!?
Oznaka na manometru je u barima ( ne zamjeri ) , e sad da li je tih 6 lit jednako podiocima na izlaznom manometru?
Puno hvala Zorane.Ovo se zove kompletna informacija
A mozes li da slikas tu tabelu, dole-levo. Na sajtu Iskre ne mogu da nadjem podatke za napon otvorenog kola... Sada mogu samo da nagadjam.
... za brzu probu na limu od 2 mm, probaj da stavis napon na 2 pa na 3 a brzinu zice na 4 i 5 i 6 (odnosi se na zicu 0.8 mm). Recimo prvo probaj na 3-napon i 5-zica, pa dodaj po jedan podeok gore dole za oboje...
Aparat izgleda dobro, siguran sam da ce lepo da radi, samo treba saznati koju vrednost imaju oni podeoci. Mozes brzinu zice da meris i stopericom. Pritisnes pistolj i istovremeno ukljucis stopericu... Pustis da zica izlazi 5 ili 10 sekundi i onda izmeris koliko je izaslo, pa onda podelis i dobijes brzinu u metar/minut (ono sto je uobicajeno kod automobila km/h, kod MIG aparata je m/min). I tako za svaki podeok.
Mislim da je za zicu precnika 0.8 mm, dobro poceti sa 19V i 7 m/min u CO2 gasu, pa posle fino podesavati... A da li ce to biti dovoljno zavisi i od zazora izmedju dve ploce. Probaj da prvo bude oko 0.5-0.8 mm pa posle ili primici ili odmici, da dobijes dobar provar (to znaci da ne sme da "prokapne" vec da bude jednoliko utopljeno i sa donje strane... a ne sme da ne izadje dole...) Kada to postignes, sigurno neces odvaliti cekicem...
Mozda mislis da je to sve ali ima jos bar 4 podesavanja, ali oduzelo bi mi stvarno mnogo vremena da ih sve pojedinacno objasnim...
A reducir ventil sa manometrom u barima ima i protokomer sa litrima u minuti... Pogledaj sliku. Ovakav reducir ventil kosta oko 3700-4000 din/kom + PDV18%...
http://img242.imageshack.us/img242/5560/reducirventilsamanometr.jpg
Dali si mislio na ove podatke ?
Tip/Type
MIG 170
Priklj. napon/Sup. voltage
230 V
Priklj. struja/Sup. cur
23 A
Osigurači/Fuses
16 A
Faktor opterečenja/DC 15%
125A
Struja zavarivanja/Weld. cur.
40-165A
Napon prostog hoda/No-load v.
19-30V
Stepeni reg./Steps
4
Hlađenje/Cooling
AF
Žica/VVire (mm)
0,6-0,8
Stupanj zaštite/Protec.
IP 21
Klasa izolacije/lsul.
H
Dimenzije/Dim. (cm)
60x25x45
Težina/Weight (kg)
30
Zanimalo me ovo:
Struja zavarivanja/Weld. cur.
40-165A
Napon prostog hoda/No-load v.
19-30V
Tu sad imam par primedbi:
- minimalna struja je 40A. A to je mnogo za auto limariju gde su debljine lima oko 0.8 mm. Zica 0.6 mm i tanak lim tu traze oko 25-30 A.
- Aparat se zove MIG 170 a deklarisana max amperaza mu je 165 A?
- Postoji velika razlika u naponu praznog hoda 19-30V a ima svega 4 podeoka za podesavanje. Verovatno u uputstvu ne postoji kriva pada napona u zavisnosti od struje, za svaki podeok, zato moze samo da se nagadja da je radni napon na prvom podeoku oko 15-16V, na drugom 18-19V, trecem 21-22V a na cetvrtom oko 24V.
Jesi li probao da zavaris opet one profile sa onim parametrima od ranije i kako je bilo?
Nisam stigao ! Sredžujem prostor ugaraži da nebih slomio nogu !
Kad to malo posložim idem na vježbanje !
Interesuje me slijedeče!?
Da li co2 treba da konstantno izlazi kad se orvore ventili , ili da ide zajedno sa žicom kad se pritisne ono dugme na pištolju?
Gas ne sme da izlazi konstantno. Pritiskom na dugme na pistolju se aktivira dodavanje zice, protok gasa i zatvara strujno kolo. Po otpustanju dugmeta prekida se sve. Ako nije tako, onda nesto nije u redu.
Gas ti je najednostavnije da podesis da izlazi toliko da daje sjajan,cist var bez rupica,a koliko je to litara nikad nisam gledao.
Da li imas mehanicki ventil u gorioniku ili elektro ventil u aparatu?
Da li imas mehanicki ventil u gorioniku ili elektro ventil u aparatu?
Iskreno ...
Neznam !
Prilikom probnog varenja nakon odvrtasna ventila ( Na boci i manometru) gas je počeo izlaziti ...
Prilikom pritiska dugmeta na pištolju izlazi žica !
Koliko sam skontao da gas izlazi konstantno sve dok se ne zatvore ventili tj. ventil na manometru!
Zato mi nije bilo jasno to podešavanje ( protok ) !
Gdje i kako se to može provjeriti ?
Da li je problem u aparatu ili u pištolju !
Ili možda dugme pištolja ima neku regulaciju pritiska kao kod bušilica !?
Kako tacno to izgleda?
Npr. ti prvo otvoris ventil na boci a aparat je iskljucen. Da li i tada izlazi gas?
A posle dok je ventil na boci otvoren, ti ukljucis aparat. Da li tada samo malo izadje gasa bez obzira sto nisi pritisnuo okidac na pistolju, recimo automatski podeseno nekoliko sekundi da se procisti polikabl od kondenzovane vlage a onda posle nekoliko sekundi stane, sto je normalno... ili bas konstantno izlazi. Mislim da se radi samo o tome da izlazi par sekundi, tek kada ukljucis aparat a ventil na boci je vec pre toga bio otvoren...
Uzeo sam jednu nepoznatu bocu od prijatelja, pa nisam sigurn koji gas ima u njoj, evo podatka sa boce : DUSIK 150 bar, 10,2L , manja boca, boja je tamno plava ili grao zaprljana je pa nevidim lepo , mislim da je boca za kiseonik , ali znam da na kiseoniku pise KISIK
pozdrav
Marko